Bijlage 1 - Verloopoverzicht investeringskredieten
Investeringen met een economisch nut
Specificatie investeringen met een economisch nut | Toegekend krediet (bruto) | Realisatie t/m 2022 | Bijgestelde begroting 2023 | Realisatie 2023 | Realisatie (niet mva) 2023 | Verschil 2023 | Totaal realisatie | Restant krediet | Te realiseren bijdrage derden | Realisatie bijdrage derden t/m 2022 | Realisatie bijdrage derden 2023 | Nog te realiseren bijdrage derden | Is er sprake van bijstelling t.o.v. een eerder P&C-document? |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5. Bereikbaarheid I - Algemeen | |||||||||||||
Birkt | 1.100 | 1.100 | 17 | 1.083 | 17 | 1.083 | - | - | |||||
Vervanging Kwaliteitcentrale | 400 | 175 | - | 57 | -57 | 232 | 168 | - | - | ||||
Vervanging wintermachines | 1.483 | 783 | 350 | 363 | -13 | 1.146 | 337 | - | - | ||||
Totaal 5. Bereikbaarheid I - Algemeen | 2.983 | 958 | 1.450 | 437 | - | 1.013 | 1.395 | 1.588 | - | - | - | - | |
6. Bereikbaarheid II - OV | |||||||||||||
Uitbreidingsinvesteringen | |||||||||||||
Afwikkeling wzh Uithoflijn | 8.355 | 2.515 | 3.012 | 3.033 | -21 | 5.548 | 2.807 | - | - | - | |||
OV tramremise | 62.000 | 61.081 | 919 | 98 | 821 | 61.179 | 821 | 21.200 | 21.200 | - | - | ||
OV Busterminal | 36.921 | 36.771 | 112 | 18 | 94 | 36.789 | 132 | 274 | -274 | Afgerond 2023 | |||
P&R Breukelen | 7.602 | 964 | 6.188 | 5.286 | 902 | 6.250 | 1.352 | - | - | ||||
Tramwaarschuwingslichten SUNIJ-lijn | 750 | 58 | 30 | 35 | -5 | 93 | 657 | - | - | ||||
Tramkruising Symfonielaan Nieuwegein | 791 | 592 | 199 | 201 | -2 | 793 | -2 | - | - | Afgerond 2023 | |||
Busstalling Amersfoort incl. grondaankoop | 9.037 | 6 | 1.075 | 896 | 179 | 902 | 8.135 | - | - | ||||
Wissel en halte Padualaan | 1.200 | - | 300 | 33 | 267 | 33 | 1.167 | - | - | ||||
Aanpassen trambeveiliging | 2.400 | - | 100 | - | 100 | - | 2.400 | - | - | ||||
Aanschaf vijf smeerinstallaties | 110 | - | - | - | 110 | - | - | ||||||
Chauffeursverblijf busstation Jaarbeurs | 937 | - | - | - | 937 | - | - | ||||||
Opkomstlocatie P&R Science Park | 300 | - | - | - | 300 | - | - | ||||||
Subtotaal uitbreidingsinvesteringen | 130.403 | 101.987 | 11.935 | 9.599 | - | 2.336 | 111.586 | 18.817 | 21.200 | 21.474 | - | -274 | |
Vervangingsinvesteringen | |||||||||||||
Overwegbeveiliging | 12.202 | 11.679 | 523 | 161 | 362 | 11.840 | 362 | - | - | ||||
Vernieuwde Regionale Tramlijn* | 177.106 | 172.333 | 3.342 | 2.669 | 673 | 175.002 | 2.104 | 493 | -493 | ||||
DRIS haltes (Tram/Bus + centrale systeem) | 9.502 | 8.259 | 1.242 | 280 | 963 | 8.539 | 963 | 3.652 | 3.185 | 163 | 304 | ||
Beveiliging opstelterrein | 460 | 94 | 366 | 233 | 133 | 327 | 133 | - | |||||
Indico-systeem | 4.400 | 4.013 | 387 | 303 | 84 | 4.316 | 84 | - | Afgerond 2023 | ||||
Stroomaansluiting Tractiestations SUNIJ | 745 | 177 | 383 | 348 | 35 | 525 | 220 | - | Afgerond 2023 | ||||
Stroomaansluiting Tractiestations SUNIJ Vijverlaan | 720 | - | 300 | 232 | 68 | 232 | 488 | - | |||||
Poortdijk OBI vervangen | 370 | 8 | - | 23 | -23 | 31 | 339 | - | |||||
Vernieuwing overweg St. Antoniusziekenhuis | 590 | - | 590 | 116 | 474 | 116 | 474 | - | |||||
Vervanging 3 tractiestations SUNIJ-lijn | 3.600 | - | 100 | 100 | - | 3.600 | - | ||||||
Subtotaal vervangingsinvesteringen | 209.695 | 196.563 | 7.233 | 4.365 | - | 2.869 | 200.928 | 8.767 | 3.652 | 3.678 | 163 | -189 | |
Totaal 6. Bereikbaarheid II - OV | 340.098 | 298.550 | 19.168 | 13.964 | - | 5.204 | 312.514 | 27.584 | 24.852 | 25.152 | 163 | -463 | |
10. Overzicht Overhead | |||||||||||||
ICT (hardware) | |||||||||||||
Tablets GS/PS | 173 | - | 173 | 168 | 5 | 168 | 5 | - | Afgerond 2023 | ||||
Av middelen ICT | 101 | - | - | - | - | 101 | - | ||||||
Werkplek laptops | 184 | - | 150 | 150 | - | 184 | - | ||||||
Beeldschermen PU 1e monitor | 263 | 171 | 92 | 52 | 40 | 223 | 40 | - | |||||
Beeldschermen PU 2e monitor | 113 | - | 113 | - | 113 | - | 113 | - | |||||
Hybride werken (beeldschermen) | 263 | - | 263 | 131 | 132 | 131 | 132 | - | |||||
Totaal ICT (hardware) | 1.097 | 171 | 791 | 352 | - | 439 | 523 | 574 | - | - | - | - | |
Provinciehuis | |||||||||||||
Transport (liften) | 800 | - | 300 | 300 | - | 800 | - | ||||||
Huisvesting - eerste stappen in verduurzamen provinciaal vastgoed | 9.517 | 736 | 574 | 1.224 | -650 | 1.960 | 7.557 | - | |||||
Verantwoorde thuiswerkplek | 1.277 | 984 | 293 | 43 | 250 | 1.027 | 250 | 7 | -7 | ||||
Verbouwing BG en 1e verdieping | 1.790 | - | 1.790 | 178 | 1.612 | 178 | 1.612 | - | |||||
Verbouwing 2, 5 en 6de verdieping | 2.250 | - | - | 2.250 | - | ||||||||
Verbouwing 15e t/m 18e verdieping | 2.400 | - | 1.500 | 124 | 1.376 | 124 | 2.276 | - | |||||
Hybride werken (AV middelen) | 700 | 64 | 636 | 636 | 64 | 636 | - | ||||||
Verduurzaming vastgoed | 805 | 242 | 563 | 172 | 391 | 414 | 391 | - | |||||
Vervanging buitenplafond | 400 | - | 400 | 400 | - | 400 | - | ||||||
Vervanging ontruimingsinstallatie | 240 | - | 120 | 120 | - | 240 | - | ||||||
Renovatie sanitaire ruimten | 600 | - | 125 | 125 | - | 600 | - | ||||||
Vervanging zonwering | 700 | - | 100 | 100 | - | 700 | - | ||||||
Vervanging Luchtbehandeling en regelinstallatie | 2.360 | - | 624 | 624 | - | 2.360 | - | ||||||
Losse gebruiksinventaris | 459 | 459 | - | 6 | -6 | 465 | -6 | - | Afgerond 2023 | ||||
Vervanging dakbedekking en mos/sedum dak | 275 | - | - | - | - | 275 | - | ||||||
Totaal provinciehuis | 24.573 | 2.485 | 7.025 | 1.746 | - | 5.279 | 4.231 | 20.342 | - | - | 7 | -7 | |
Totaal Overzicht Overhead | 25.670 | 2.656 | 7.816 | 2.098 | - | 5.718 | 4.754 | 20.916 | - | - | 7 | -7 | |
Totaal investeringen met een economisch nut | 368.751 | 302.164 | 28.434 | 16.499 | - | 11.935 | 318.663 | 50.088 | 24.852 | 25.152 | 170 | 470- |
Toelichting op de verschillen > € 250.000
Programma/krediet | Verschil | Toelichting |
---|---|---|
5. Bereikbaarheid I - Algemeen | ||
Birkt | 1.083 | Vertraging van de aanbestedingsprocedure vanwege uitgebreid vooronderzoek. |
6. Bereikbaarheid II - OV | ||
OV tramremise | 821 | Omdat verwacht was dat het project in 2023 kon worden afgerond was het gehele restbudget geraamd. Uitvoering van de werkzaamheden zijn echter vertraagd en verschoven naar januari 2024. Daarnaast is er in 2023 een gebrek geconstateerd wat nu in 2024 hersteld gaat worden. |
P&R Breukelen | 902 | Door het later invoegen van het project betaald parkeren loopt dit project door in 2024. |
Wissel en halte Padualaan | 267 | Project is later gestart dan verwacht door een langer offerte traject (tijd) met ingenieursbureau. Project zal 2025 opgeleverd worden. |
Overwegbeveiliging | 362 | Gedurende het project zijn risico's geïnventariseerd financieel vertaald en opgenomen in de prognose. Naar mate het project in afrondende fase belandt zijn deze risico's vrijgevallen. In de prognose schuiven de kosten door naar 2024. |
Vernieuwde Regionale Tramlijn* | 673 | Op dit moment vindt de overdracht plaats naar de zittende organisatie om de laatste restpunten uit te voeren. Het project Vernieuwe Regionale Tramlijn als zodanig zal in 2024 worden gesloten. |
DRIS haltes (Tram/Bus + centrale systeem) | 963 | Uitvoering is vertraagd door werkzaamheden Stedin. |
Vernieuwing overweg St. Antoniusziekenhuis | 474 | Uitvoering is vertraagd naar 2024. Dat heeft te maken met mislukte aanbesteding en geen capaciteit aannemer. |
10. Overzicht Overhead | ||
Transport (liften) | 300 | Schuift door naar 2024 of 2025. |
Huisvesting - eerste stappen in verduurzamen provinciaal vastgoed | -650 | Het project is eerder gestart hierdoor zijn uitgaven naar voren zijn gehaald. |
Verantwoorde thuiswerkplek | 250 | Dit is een lopend project waarbij de uitgaven afhankelijk zijn van het aantal aanvragen. Dit was bij het opstellen van het MIP nog moeilijk in te schatten. |
Verbouwing BG en 1e verdieping | 1.612 | Grotendeels uitgesteld naar 2024. |
Verbouwing 15e t/m 18e verdieping | 1.376 | Grotendeels uitgesteld naar 2024. |
Hybride werken (AV middelen) | 636 | Schuift door naar 2024. |
Verduurzaming vastgoed | 391 | Schuift door naar 2024. |
Vervanging buitenplafond | 400 | Schuift door naar 2024. |
Vervanging Luchtbehandeling en regelinstallatie | 624 | Schuift door naar 2024. |
TOTAAL | 10.484 | |
Tabblad Bijlage 1 Details ec.ma.nut | 11.935 |
Investeringen met een maatschappelijk nut
Specificatie investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut | Toegekend krediet (bruto) | Realisatie t/m 2022 | Bijgestelde begroting 2023 | Realisatie 2023 | Realisatie (niet mva) 2023 | Verschil 2023 | Totaal realisatie | Restant krediet | Bijdrage derden | Realisatie bijdrage derden t/m 2022 | Realisatie bijdrage derden 2023 | Nog te realiseren bijdrage derden | Is er sprake van bijstelling t.o.v. een eerder P&C-document? |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Ruimtelijke ontwikkeling | |||||||||||||
HvdH - Oostelijke Corrridor | 18.829 | 18.484 | - | - | 18.484 | 345 | 120 | 20 | - | 100 | |||
HvdH - Kamp van Zeist | 3.221 | 814 | 914 | 785 | 129 | 1.599 | 1.622 | 401 | - | 743 | -342 | ||
Totaal 1. Ruimtelijke ontwikkeling | 22.050 | 19.298 | 914 | 785 | - | 129 | 20.083 | 1.967 | 521 | 20 | 743 | -242 | |
5. Bereikbaarheid I - Algemeen | |||||||||||||
Aanleg fietsbrug Nigtevecht | - | - | - | -136 | 136 | ||||||||
Aansluiting N233-A12 | 1.175 | - | - | 1.175 | - | - | |||||||
Beverweerdsebrug, Bunnik | 760 | 125 | 420 | 168 | 252 | 293 | 467 | - | - | ||||
Bushokjes in de gehele provincie | 1.646 | 1.329 | 317 | 109 | 208 | 1.437 | 208 | - | - | ||||
Carpoolplaatsen | 1.655 | 728 | 100 | 39 | 61 | 767 | 888 | - | - | - | |||
Doorfietsroute Amersfoort-Bunschoten | 1.685 | 139 | 1.546 | 1.335 | 211 | 1.474 | 211 | - | - | ||||
Doorfietsroute USP-Veenendaal | 5.546 | 18 | 1.250 | 286 | 964 | 304 | 5.242 | - | - | ||||
Duikerbrug N484 | 418 | 418 | 372 | 46 | 372 | 46 | - | - | |||||
Fietsoversteek Soestduinen (DFR Utrecht Amersfoort) | 345 | 55 | 290 | 292 | -1 | 347 | -1 | - | |||||
Glasvezel | 1.011 | 875 | 127 | 748 | 127 | 884 | - | - | - | ||||
Kantmarkeringen fietspaden: | 965 | 193 | 14 | 179 | 14 | 951 | 6 | - | -6 | ||||
Merwedekanaal, oeverconstructie | 14.500 | 9.777 | 2.400 | 2.081 | 319 | 11.858 | 2.642 | 150 | - | -150 | |||
N 226 OVL | 697 | 126 | 571 | 215 | 356 | 341 | 356 | - | - | ||||
N201, maatregelenpakket | 107.906 | 900 | 305 | 595 | 305 | 107.601 | - | 11 | -11 | ||||
N210, traject 20 | 4.672 | 2.022 | 904 | 549 | 356 | 2.571 | 2.101 | - | 103 | - | -103 | ||
N210, traject 21 | 1.255 | - | - | - | 1.255 | - | - | ||||||
N210, traject 21A | 7.039 | 100 | 37 | 63 | 37 | 7.002 | - | - | |||||
N210, traject 22 | 1.772 | 2 | 1.769 | 1.359 | 411 | 1.361 | 411 | 34 | -34 | ||||
N210, traject 23 | 4.055 | 100 | 35 | 65 | 35 | 4.020 | - | - | |||||
N210, traject 24 | 1.837 | 100 | 35 | 65 | 35 | 1.802 | - | - | |||||
N210, traject 25 | 704 | 7 | 698 | 480 | 217 | 487 | 217 | - | - | ||||
N212, traject 27 | 2.241 | 230 | 300 | 106 | 194 | 336 | 1.905 | - | - | ||||
N221 Rotonde Wakkerendijk | 1.631 | 5 | 300 | 278 | 22 | 283 | 1.348 | 292 | - | 292 | |||
N224 Rotonde Austerlitzseweg - Zeist | 869 | 722 | 148 | 24 | 124 | 745 | 124 | 4 | - | -4 | |||
N224, N226 Woudenberg | 16.773 | 61 | 340 | 207 | 133 | 269 | 16.505 | 3.589 | - | 3.589 | |||
N224, traject 33 en 34 | 9.062 | - | - | - | - | - | 9.062 | 1 | - | -1 | |||
N224, traject 35 (Renswoude) | 3.046 | 3.014 | 50 | 2 | 47 | 3.017 | 29 | - | - | ||||
N225, traject 42 | 222 | 2 | 219 | 99 | 121 | 101 | 121 | - | - | ||||
N226 Faunapassage | 10.306 | 472 | 1.550 | 1.263 | 287 | 1.735 | 8.571 | - | - | ||||
N229 Hellingbanen voetgangerstunnel Werkhoven | 681 | 10 | -10 | 10 | 671 | 9 | - | -9 | |||||
N233 Oostelijke Rondweg Veenendaal | 73.597 | 1.269 | 1.200 | 1.274 | -74 | 2.543 | 71.054 | 6.250 | 6.250 | ||||
N233, Bermverharding, traject 67 | 175 | 134 | 40 | 8 | 32 | 143 | 32 | - | - | ||||
N233, parallelweg | 1.136 | 831 | - | 115 | -115 | 946 | 190 | - | - | ||||
N233, traject 68 | 1.865 | 88 | 1.777 | 1.439 | 338 | 1.527 | 338 | - | - | ||||
N234, Faunapassage | 150 | 150 | 150 | - | 150 | - | |||||||
N237 Fietspad Mc Donalds Zuid | 310 | 96 | 100 | 22 | 78 | 119 | 192 | - | - | ||||
N237 Trajectaanpak 78 en 79 | 2.947 | 256 | 2.541 | 2.313 | 228 | 2.570 | 378 | - | - | ||||
N238, traject 82 | 1.054 | 805 | 30 | 18 | 12 | 823 | 231 | - | - | ||||
N401, aansluiting A2 Breukelen | 1.356 | 100 | 52 | 48 | 52 | 1.303 | - | - | |||||
N402, traject 87 en 88 | 8.221 | 2.453 | 2.300 | 1.958 | 342 | 4.411 | 3.810 | 10 | -10 | ||||
N402, traject 89 | 505 | - | - | - | 505 | - | - | ||||||
N403, Bloklaan | 567 | 1 | 50 | -50 | 51 | 516 | - | - | |||||
N414, traject 103 | 620 | 549 | 10 | 2 | 8 | 551 | 69 | - | - | ||||
N415, trajact 104 | 3.466 | 1.729 | 1.457 | 272 | 1.457 | 2.010 | 62 | -62 | |||||
N417 Trajectaanpak | 2.848 | 2.312 | - | 1 | -1 | 2.313 | 535 | ||||||
N463, maatregelen | 375 | 375 | 319 | 56 | 319 | 56 | 23 | - | -23 | ||||
N484 Trajectaanpak | 10.288 | 896 | 2.015 | 1.247 | 768 | 2.143 | 8.145 | - | 46 | -46 | |||
Overdracht VHL | 1.174 | 1.174 | - | 1.174 | - | 1.174 | - | - | |||||
Panweg | 526 | 5 | 65 | 76 | -11 | 81 | 445 | - | |||||
Revisie Fietsknooppuntensysteem ten behoeve van recreatie en toerisme. | 1.418 | - | 715 | - | 715 | - | 1.418 | 120 | 120 | ||||
Rijnbrug | 147.689 | 3.036 | 300 | 20 | 280 | 3.056 | 144.633 | 93.634 | - | 93.634 | |||
Rijnbrug (Achterbergse straatweg) | 3.141 | 445 | 1.000 | 1.023 | -23 | 1.468 | 1.673 | 44 | - | -44 | |||
Rivier Eem, damwanden overig | 8.790 | 2.579 | 1.000 | 139 | 861 | 2.718 | 6.072 | 4.395 | 2.152 | - | 2.243 | ||
Spoortunnel Maarsbergen | 23.280 | 6.314 | 200 | 223 | -23 | 6.537 | 16.743 | - | - | ||||
Verlichting Regionaal fietsnetwerk | 368 | - | 368 | 19 | 349 | 19 | 349 | - | - | ||||
Zonnepanelen op geluidsschermen | 350 | - | - | 350 | - | - | |||||||
Totaal 5. Bereikbaarheid I - Algemeen | 500.691 | 40.903 | 33.048 | 21.604 | - | 11.444 | 62.507 | 438.184 | 108.280 | 2.492 | 26 | 105.762 | |
6. Bereikbaarheid II - Openbaar vervoer | |||||||||||||
N229 Hellingbanen voetgangerstunnel Werkhoven | 681 | - | 4 | 10 | -6 | 10 | 671 | - | |||||
Totaal 6. Bereikbaarheid II | 681 | - | 4 | 10 | - | 6- | 10 | 671 | - | - | - | - | |
8. Economie | |||||||||||||
Bewegwijziging wandelroutenetwerk | 600 | - | 600 | 149 | 451 | 149 | 451 | - | - | - | |||
Totaal 8. Economie | 600 | - | 600 | 149 | - | 451 | 149 | 451 | - | - | - | - | |
Totaal investeringen met een maatschappelijk nut | 524.022 | 60.201 | 34.566 | 22.548 | - | 12.018 | 82.749 | 441.274 | 108.801 | 2.512 | 769 | 105.520 |
Toelichting op de verschillen > € 250.000
Programma/krediet | Verschil | Toelichting |
---|---|---|
1. Ruimtelijke ontwikkeling | ||
5. Bereikbaarheid I - Algemeen | ||
Beverweerdsebrug, Bunnik | 252 | Vertraging van de uitvoering vanwege een gewijzigde uitvoeringsmethode van de aannemer. |
Doorfietsroute USP-Veenendaal | 964 | Een start van de realisatie in 2023 is uitgesteld naar maart 2024. Er is vertraging opgelopen door veel benodigde afstemming en uitzoekwerk op het gebied |
Glasvezel | 748 | Vanwege personeelstekort is het aanbestedingstraject vertraagd. |
Merwedekanaal, oeverconstructie | 319 | In 2023 zijn minder damwanden geleverd dan initieel geprognotiseerd door de aannemer. |
N 226 OVL | 356 | De materialen zijn geplaatst, echter duurt de aanvraag voor de nieuwe stroomaansluiting lang, wat betekent dat de inwerkingstelling en afronding pas in 2024 gedaan kan worden. |
N201, maatregelenpakket | 595 | Lagere onderzoekskosten door aanbestedingsvoordelen. Vertraging door personele wisselen en vertraging bij het verstrekken van een studie opdracht (Milieu effect rapportage). |
N210, traject 20 | 356 | Het kruispunt Cabauw wordt niet in 2023 uitgevoerd maar in 2024. Er is meer tijd nodig voor het verleggen van kabels en leidingen. |
N210, traject 22 | 411 | Minder vervuilde bodem dan aangenomen en een redelijk ‘gemakkelijk’ wegvak met weinig tot geen bebouwing en inritten. |
N226 Faunapassage | 287 | De ontwerpwerkzaamheden van de aannemer vergen meer tijd dan gepland. De beoogde start van de realisatie in 2023 is om die reden verschoven naar 2024. |
N233, traject 68 | 338 | Lagere kosten door herberekening van de wegconstructie (m2). |
N402, traject 87 en 88 | 342 | Het oostelijk fietspad kan pas in 2024 worden uitgevoerd in verband met benodigde tijd voor bestemmingsplan en de stikstofproblematiek. |
N415, trajact 104 | 272 | |
N484 Trajectaanpak | 768 | Alleen de onderhoudsscope kan in 2023 worden uitgevoerd in verband met de stikstofproblematiek. De overige maatregelen zoals de aanleg van rotondes en verbreden van de hoofrijbaan kan pas plaatsvinden als er een oplossing is voor de stikstofdepositie. |
Overdracht VHL | 1.174 | Op de N484 zijn oude wegdelen overgedragen aan de |
Revisie Fietsknooppuntensysteem ten behoeve van recreatie en toerisme. | 715 | Er is 2023 vertraging opgetreden bij de aanbesteding en het opstellen van het streefbeeld (lay out bebording). De aannemer start naar verwachting op 1 maart 2024 met voorbereiding uitvoering en na het toeristisch seizoen start de daadwerkelijke aanleg (plaatsen en vervangen borden) die naar verwachting in maart 2025 wordt afgerond. |
Rijnbrug | 280 | Vanwege het uitblijven van een oplossing voor de stikstofproblematiek kent de voorbereiding een langere doorlooptijd. In 2024 zal het verkeersmodel een update krijgen, waar vervolgens nieuwe Aeriusberekeningen mee worden gemaakt. |
Rivier Eem, damwanden overig | 861 | De levering van de damwanden is vertraagd. |
Verlichting Regionaal fietsnetwerk | 349 | Deze werkzaamheden zijn in voorbereiding, er heeft een wisseling van projectleiders plaatsgevonden. De realisatie is in 2024. |
6. Bereikbaarheid II - Openbaar vervoer | ||
8. Economie | ||
Bewegwijziging wandelroutenetwerk | 451 | Er is sprake van vertraging door discussies met terreinbeherende organisaties over materiaalkeuze van de paaltjes. Daarnaast zijn er landgoedeigenaren die nog geen toestemming hebben gegeven voor een route over hun gronden. |
TOTAAL | 9.837 | |
Tabblad Bijlage 1 Details inv.ma.nut | 12.018 |