Per 1 mei 2022 is de Wet open overheid (afgekort als ‘Woo’) in werking getreden. Het Rijk geeft 5 jaar aan overheden voor een gefaseerde invoering van de Woo. Daarnaast krijgen overheden 3 jaar extra voor het op orde krijgen van de informatiehuishouding.
In de Woo zijn categorieën van informatie benoemd, hiermee worden documentsoorten als besluitenlijsten GS, beschikkingen, adviezen en onderzoeken bedoeld. Deze zullen de komende periode openbaar moeten worden gemaakt.
De werkdefinities voor de informatiecategorieën zullen rond april 2024 worden verstrekt door het Rijk. Het verplicht stellen van de categorieën zal naar verwachting starten rond de zomer van 2024.
Ook vraagt de wet om informatie proactief openbaar te maken. De provincie Utrecht verkent welke aanvullende informatiecategorieën/onderwerpen zij, naast de wettelijke verplichtte, actief openbaar zal maken. Wij verwachten in 2024 met 8 categorieën te voldoen aan eisen die het Rijk stelt. Met onze planning streven wij ernaar de invoering van de Woo, met betrekking tot de actieve openbaarmaking van categorieën van informatie, eerder dan 2027 afgerond te hebben.
De Woo wordt ingevoerd in nauwe samenwerking met het ministerie van BZK, het Interprovinciaal Overleg (IPO) en medeoverheden (Rijk, Unie van Waterschappen, Vereniging van Nederlandse Gemeenten). Wij proberen bij de invoering van de Woo zoveel mogelijk aan te sluiten bij de bestaande werkprocessen. Op dit moment verloopt de invoering van de Woo binnen de provincie Utrecht conform planning.
De projectgroep van Project Open Overheid gaat alle domeinen en teams ondersteunen bij de implementatie van de Wet open overheid.
Veel informatie wordt al gepubliceerd via de provincie website (www.provincie-utrecht.nl). Het betreft hier de volgende onderwerpen: Stateninformatie, overzicht subsidieverstrekkingen en vergunningen en ontheffingen, provinciale organisatiegegevens besluitenlijsten GS, Woo-verzoeken en -besluiten en jaarverslagen. De rol van Woo-contactpersoon, zoals deze in de wet is bedoeld, moet nog worden ingevuld. Daar waar mogelijk hebben verbeteringen plaatsgevonden, bijvoorbeeld het publiceren van de actuele Woo-besluiten (betreft hier zoals het voorheen heette ‘Wob verzoeken’).
Verantwoording van de voortgang van de uitvoering van de Woo zal plaatsvinden middels de reguliere P&C-cyclus van de provincie. Daarnaast zullen we, waar nodig, de Staten separaat informeren.