Hoofdstuk 2 - Programma's, Overzicht overhead en Algemene middelen

Programma 7. Cultuur en erfgoed

Programmadoel

De provincie werkt aan het verbeteren van de toegankelijkheid van cultuur en de instandhouding van waardevol erfgoed, zodat inwoners en bezoekers van de provincie Utrecht hiervan kunnen leren en genieten.

Infographic

<ALT>
Cultuur en erfgoed provincie Utrecht

Kunst, cultuur en erfgoed voor iedereen toegankelijk

1  Cultuureducatie
In 2023 zijn 3 cultuurprogramma’s uitgevoerd: het Kunstmenu, het Cultuurprogramma en Cultuureducatie met Kwaliteit. Zo hebben we veel scholen in het basis-, voortgezet en speciaal onderwijs bereikt.

2  Bibliotheken
Met subsidie van de provincie kon het Bibliotheek Service Centrum alle negen Utrechtse openbare bibliotheken helpen met ICT en logistiek. En met innovatieve projecten die eraan bijdragen dat bibliotheken relevant en toegankelijk blijven.

3  Monumentenzorg
In 2023 zijn uit het Fonds Erfgoedparels 20 restauratiesubsidies toegekend aan rijksmonumenten. Ook is de vervanging van de molenroeden van 14 molens gestart.

4  Streek- en kasteelmusea
Er zijn diverse projecten uitgevoerd ter verbetering van het aanbod door Utrechtse streek- en kasteelmusea. De provincie Utrecht verstrekte subsidies voor vernieuwing van de vaste collecties en een online- en offlinecampagne.

5  Hollandse Waterlinies
De toegankelijkheid en het recreatief gebruik van de Hollandse Waterlinies voor wandelaars en fietsers zijn versterkt.

Jaarverslag 2023. Samen vooruit

Lasten