Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

Wat heeft het gekost?

Overzicht van baten en lasten naar kostensoort

Kostensoorten

Rekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2023

Rekening 2023

Verschil

Primitief

Bijgesteld

Bedrag

a. Personeelslasten

13.183

12.916

12.341

12.335

6

b. Materiële lasten

43.953

38.045

63.635

59.571

4.064

c. Subsidies

14.856

33.569

15.253

14.784

469

d. Kapitaallasten

3.944

5.105

4.368

4.291

77

Totaal Lasten

75.936

89.635

95.597

90.982

4.615

Baten

5.214

1.275

3.818

3.628

-190

Totaal Baten

5.214

1.275

3.818

3.628

-190

Totaal voor bestemming

-70.722

-88.360

-91.779

-87.354

4.425

Mutaties in de reserves

Toevoegingen

25.160

3.000

11.485

10.485

1.000

Onttrekkingen

46.317

22.181

23.451

22.089

-1.362

Totaal mutaties in de reserves

21.157

19.181

11.966

11.604

-362

Saldo na bestemming

-49.564

-69.179

-79.813

-75.750

4.063

Toelichting belangrijkste verschillen

Het positieve saldo na bestemming van € 4,1 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door:

  • Lagere bestedingen voor de gladheidsbestrijding vanwege gunstige weersomstandigheden
    (€ 1,5 miljoen).
  • Hogere personele lasten op Verkenningen dan vooraf was geraamd (€ 1 miljoen).
  • Vertraging bij de mandaatprojecten voor de Doorfietsroutes. De aanleg zal voor een deel in 2024 plaatsvinden (€ 2,2 miljoen).
  • Onderbesteding omdat door capaciteitsproblemen niet alle subsidieaanvragen in 2023 zijn beschikt. Deze worden in 2024 verantwoord (€ 1,8 miljoen).

Voor een uitgebreide analyse van de afwijkingen van de verschillende beleidsprogramma’s verwijzen wij u naar hoofdstuk 4.6.5 van de jaarrekening. Een toelichting op de reserves is opgenomen in Bijlage 2 van de jaarrekening.

Deze pagina is gebouwd op 05/30/2024 06:56:46 met de export van 05/30/2024 06:42:02