Overzicht van baten en lasten naar kostensoort
Kostensoorten | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2023 | Rekening 2023 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Primitief | Bijgesteld | Bedrag | |||
a. Personeelslasten | 13.183 | 12.916 | 12.341 | 12.335 | 6 |
b. Materiële lasten | 43.953 | 38.045 | 63.635 | 59.571 | 4.064 |
c. Subsidies | 14.856 | 33.569 | 15.253 | 14.784 | 469 |
d. Kapitaallasten | 3.944 | 5.105 | 4.368 | 4.291 | 77 |
Totaal Lasten | 75.936 | 89.635 | 95.597 | 90.982 | 4.615 |
Baten | 5.214 | 1.275 | 3.818 | 3.628 | -190 |
Totaal Baten | 5.214 | 1.275 | 3.818 | 3.628 | -190 |
Totaal voor bestemming | -70.722 | -88.360 | -91.779 | -87.354 | 4.425 |
Mutaties in de reserves | |||||
Toevoegingen | 25.160 | 3.000 | 11.485 | 10.485 | 1.000 |
Onttrekkingen | 46.317 | 22.181 | 23.451 | 22.089 | -1.362 |
Totaal mutaties in de reserves | 21.157 | 19.181 | 11.966 | 11.604 | -362 |
Saldo na bestemming | -49.564 | -69.179 | -79.813 | -75.750 | 4.063 |
Toelichting belangrijkste verschillen
Het positieve saldo na bestemming van € 4,1 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door:
- Lagere bestedingen voor de gladheidsbestrijding vanwege gunstige weersomstandigheden
(€ 1,5 miljoen). - Hogere personele lasten op Verkenningen dan vooraf was geraamd (€ 1 miljoen).
- Vertraging bij de mandaatprojecten voor de Doorfietsroutes. De aanleg zal voor een deel in 2024 plaatsvinden (€ 2,2 miljoen).
- Onderbesteding omdat door capaciteitsproblemen niet alle subsidieaanvragen in 2023 zijn beschikt. Deze worden in 2024 verantwoord (€ 1,8 miljoen).
Voor een uitgebreide analyse van de afwijkingen van de verschillende beleidsprogramma’s verwijzen wij u naar hoofdstuk 4.6.5 van de jaarrekening. Een toelichting op de reserves is opgenomen in Bijlage 2 van de jaarrekening.