Hoofdstuk 3 - Paragrafen

3.9 Brede welvaart

• Bij wijze van pilot is het afgelopen jaar een trendanalyse gepubliceerd over de brede welvaart in Utrecht. Uit deze analyse kwam naar voren dat onze provincie in het algemeen goed scoort op brede welvaart, maar dat er ook thema’s zijn waar Utrecht wat lager op scoort, zoals de beschikbare natuur per inwoner en particuliere zonne-energie. Daarbij moet vermeld worden dat alhoewel de gemiddelde scores voor Utrecht hoog zijn, dit deels komt door het hoge opleidingsniveau in de provincie. Inwoners met een lager (praktisch) opleidingsniveau, scoren vaak vergelijkbaar met lager opgeleiden in de rest van Nederland.
  • De Staat van Utrecht richt zich, net als het concept brede welvaart, op alle mogelijke aspecten waar burgers mee te maken hebben en waar op een of andere manier (overheids-)beleid een rol in speelt. Er is daarom afgelopen jaar onderzocht of de Staat van Utrecht als een brede welvaartsmonitor gezien kan worden. Uit deze verkenning is gebleken dat de Staat van Utrecht als één van de brede welvaartsmonitors kan dienen, want er zijn vele monitors denkbaar en beschikbaar die de missie van het nieuwe denken over welvaart onderschrijven. Op grond van deze resultaten gaat het programmateam van de Staat van Utrecht in 2024 het concept brede welvaart een plek geven binnen de website van de Staat van Utrecht.
  • Verder is het concept brede welvaart onderdeel van verschillende programma’s en opgaven. Zo zijn brede welvaart en de aanpalende Sustainable Development Goals (SDG’s) gelinkt aan de doelstelling om als provincie een ‘fairtrade provincie’ te zijn. De Sociale Agenda houdt zich bezig met de menselijke aspecten binnen de brede welvaart, zoals inclusiviteit en gelijke kansen en stimuleert bewustwording van de ‘sociale bril’ in onze maatschappelijke opgaven. En in de Regio Deals, zoals de Vitale Wijken aanpak, werken Rijk- en regiopartners samen om opgaven aan te pakken en de brede welvaart te vergroten.
  • Vanuit het Utrechts Programma Landelijk Gebied (UPLG) zet de provincie in op het behalen van de doelen van het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) (water, klimaat en natuur) en voegt daar een vierde doel aan toe (duurzame en rendabele landbouw). Om zicht te krijgen op de (te verwachten) effecten van het UPLG is in 2023 begonnen met de inrichting van een Sociaaleconomische impactanalyse (SEIA). Daarbij richt de SEIA zich op effecten van het UPLG op brede welvaart. En kan dit gezien worden als operationalisering van het begrip brede welvaart, waarbij de maatregelen vanuit het UPLG uiteindelijk mede worden beoordeeld op basis van hun effect op de brede welvaart in het Utrechts landelijk gebied.
  • In het coalitieakkoord ‘Aan de slag voor Utrecht’ zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor het aanjagen van innovatie ten behoeve van gezond stedelijk leven in de provincie. Hiermee is innovatie nadrukkelijk verbonden aan brede welvaart. Een begin is gemaakt met het bepalen hoe deze gelden rechtmatig, doelmatig en doeltreffend kunnen worden besteed. Het effect op de brede welvaart is een van de criteria om te bepalen welke beleidsaanpakken we wel en niet gaan inzetten.