Hoofdstuk 1 - Hoofdlijnen

1.3 Financieel resultaat

Het resultaat (na mutaties reserves) over 2023 bedraagt € 13,4 miljoen positief. Ons eigen vermogen is gedaald met € 47,7 miljoen tot € 535,5 miljoen per 31 december 2023. Op een balanstotaal van € 881 miljoen is dat een gezonde financiële positie te noemen. De afname van het eigen vermogen komt met name door onttrekkingen aan de Saldireserve. In de begroting 2023 heeft u kunnen lezen dat onder andere de dekkingsplannen van de Kadernota 2022-2025 en de Kadernota 2023-2026 hieraan ten grondslag liggen.
Het weerstandsvermogen, dat is de verhouding tussen de geschatte impact van financiële risico’s die kunnen optreden en onze reserve weerstandsvermogen, is met een ratio van 2,2 eveneens gezond te noemen.

Resultaat over 2023
Het positieve resultaat van € 13,4 miljoen is € 19,5 miljoen hoger dan in de bijgestelde begroting (Slotwijziging 2023) werd ingeschat.

Het positievere resultaat van € 19,5 miljoen wordt veroorzaakt door:

  1. de lasten die € 29,9 miljoen lager zijn dan begroot (voordelig effect);
  2. de baten die € 3,1 miljoen lager zijn dan begroot (nadelig effect);
  3. de mutaties in de reserves die € 7,3 miljoen lager zijn dan begroot (nadelig effect).

Analyse resultaat jaarrekening 2023 t.o.v. de bijgestelde begroting
Hieronder worden de hierboven genoemde onderdelen beknopt toegelicht. In hoofdstuk 2 worden per programma de belangrijkste verschillen nader toegelicht onder de tabel "Wat heeft het gekost?" en in hoofdstuk 4.6 is een gedetailleerde verschillenanalyse per programma opgenomen.

  1. Verschil lasten

De onderbesteding van de lasten van per saldo € 29,9 miljoen bestaat uit:

  • De inkomensoverdrachten zijn € 17 miljoen lager dan begroot.
    • Dit is voor € 11 miljoen veroorzaakt doordat de eindafrekeningen van OV-vervoerders voor de Bereikbaarheidsvergoeding Openbaar vervoer (BVOV) over 2022 lager zijn dan verwacht. Hier tegenover staan ook lagere baten vanuit het Rijk, omdat de BVOV via het Rijk wordt gecompenseerd. Per saldo is er daarom geen effect op het jaarrekeningresultaat.
    • Het restant van € 6 miljoen komt door lagere inkomensoverdrachten bij verschillende programma’s, zoals bij Agrarisch Natuurbeheer Landbouw en Transitie Landelijk Gebied.
  • De subsidieverstrekkingen zijn per saldo € 10,3 miljoen lager dan begroot. Dit komt onder andere doordat er in 2023 minder subsidies zijn aangevraagd dan verwacht. Ook konden niet alle subsidieaanvragen meer in 2023 worden beschikt, of kan de uitvoering pas starten in 2024. Dit geldt bijvoorbeeld voor Erfgoedparels, Versnelling woningbouw en het onderdeel Fiets (Doorfietsroutes en het Regionale Fietsnetwerk).
  • Een onderbesteding op de overige lasten van per saldo € 2,6 miljoen, onder andere als gevolg van lagere lasten op het variabele onderhoud OV.

2.   Verschil baten

De baten zijn per saldo € 3,1 miljoen lager dan begroot. Dit bestaat onder andere uit:

  • De lagere BVOV2022 afrekening van de OV-vervoerders zorgt ervoor dat de bijdrage vanuit het Rijk lager is. Dus naast lagere lasten zorgt dit ook voor lagere baten. Het gaat om een bedrag van
  • € 11 miljoen.
  • De opcenten motorrijtuigenbelasting zijn € 1,2 miljoen lager dan geraamd.
  • Een aantal specifieke uitkeringen is hoger dan begroot, zoals de Specifieke Uitkering Natuur fase 1 (€ 4,4 miljoen) en de Specifieke Uitkering stikstofdossier subsidieregeling voorbereidingskosten Landelijk Gebied (€ 1,2 miljoen). Van beide specifieke uitkeringen zijn zowel de baten als de lasten niet begroot, waardoor het per saldo geen effect heeft op het jaarrekeningresultaat.
  • Bij treasury zijn € 2,1 miljoen meer baten gerealiseerd inzake renteopbrengsten.
  • Daarnaast is de Rijksbijdrage Spoorse zaken met terugwerkende kracht vanaf 2015 herberekend met indexatie, wat hogere baten oplevert van € 1,4 miljoen.

3.   Verschil reserves

De reservemutaties zijn per saldo € 7.3 miljoen minder positief dan begroot. Dit komt door lagere stortingen van € 1,7 miljoen en lagere onttrekkingen van € 9,1 miljoen. Dit is met name het gevolg van mutaties in de egalisatiereserves. Voorbeelden zijn de egalisatiereserves OV-concessie en Energietransitie, als gevolg van lagere lasten op de betreffende programma's.

Deze pagina is gebouwd op 05/30/2024 06:56:46 met de export van 05/30/2024 06:42:02