Toekomst N201
Doelstelling
Het programma Toekomst N201 ontwikkelt een integraal plan met maatregelen voor een toekomstbestendige N201, waarbij de focus ligt op leefbaarheid, verkeersveiligheid en bereikbaarheid.
Op 14 december 2022 is positief besloten op het voorgestelde maatregelenpakket door Provinciale Staten. Het maatregelenpakket betreft het verdubbelen van de opstelstroken ter hoogte van de kruispunten, het instellen van 60 km/u ter hoogte van de kruispunten met het aanbrengen van een plateau, het verlengen van toe- en afritten, het afschermen van fietspaden met geleiderails, het realiseren van parallelwegen en over een lengte van 1,2 kilometer verleggen van de N201 ter hoogte van Mijdrecht. Daarnaast ter hoogte van de woonkernen het treffen van geluid reducerende maatregelen.
Dit maatregelenpakket is gebaseerd op een voorlopig ontwerp (exclusief de fietstunnel). Op een aantal specifieke punten moet dit voorlopig ontwerp – in overleg met (in- en externe) stakeholders – aangepast worden met mogelijke gevolgen voor ligging wegas van ofwel de N201 of de parallelweg/fietspad. Ook is tijdens de vergadering van Provinciale Staten waarin dit maatregelenpakket is vastgesteld een motie aangenomen waarin wordt verzocht een voet-/fietstunnel te onderzoeken op de meest passende plaats om Waverveen en Mijdrecht beter te verbinden dan nu voorzien is in het maatregelenpakket.
Kenmerken
Besluit PS | 14 december 2022, besluitnummer PS2022MM106 |
---|---|
Projectfase | Voorbereiding |
Startjaar | Januari 2023 |
Verwacht jaar afronding | 2033 |
Voortgang 2023
Op dit moment werkt het projectteam aan een nadere uitwerking van het maatregelenpakket. Hiervoor is medio 2023 opdracht verstrekt aan een ingenieursbureau om beperkte optimalisaties door te voeren op het reeds opgestelde ontwerp en in samenspraak met stakeholders onderzoek te doen en een voorlopig ontwerp uit te werken voor de fietstunnel en bushalte
Het tracé is in de planstudie fase opgedeeld in 16 ‘Points of Interest’ (POI’s). In 2023 is hier vervolg aan gegeven door deze zogenaamde POI’s te verdelen in verschillende deelprojecten om zo gefaseerd richting de uitvoeringsfase te kunnen werken. Dit resulteert in 6 deelprojecten, waarbij het eerste deelproject naar verwachting in 2024 wordt overgedragen naar voorbereiding en realisatie. De overige deelprojecten volgen, waarbij enkele deelprojecten afhankelijk zijn van een nog te nemen investeringsbesluit (fietstunnel en busstation)
Financiën
Totaal krediet bruto (incl. indexering) | Gerealiseerd t/m 2022 | Budget 2023 | Realisatie 2023 | Prognose einde project | Resultaat |
---|---|---|---|---|---|
€ 107,9 mln. | € 0. | € 0,9 mln. | € 0,3 mln. | € 107,9 mln. | € 0. |
Toelichting op financiën
Het krediet (bruto) bedraagt € 107,9 miljoen. Het bruto krediet is geïndexeerd met 13,9% bij het MIP/Kadernota 2024. De gerealiseerde uitgaven tot en met 2022 komen ten laste van het Verkenningenbudget, vanwege het feit dat het project nog in de planstudiefase zat. Deze kosten worden niet ten laste van het krediet gebracht.
De uitgaven die betrekking hebben op de voorbereiding 2024 zullen deels ten laste worden gebracht van het krediet. Dit geldt voor het deel van het budget dat is bestemd voor de financiering van externe kosten inzake planstudiekosten voor de fietstunnel en Demmerikse Brug, Vreelandbrug en Bushalte Vinkeveen-west (ca. € 117.315 aan externe kosten die reeds in opdracht zijn gegeven) zullen administratief worden verantwoord in het Verkenningenbudget.
Risico's
Risico | Beheersmaatregel |
---|---|
Er ontstaat onvoldoende capaciteit bij meerdere IPM rollen (CM en MPB), waardoor deze taken onvoldoende worden uitgevoerd. | Inhuur van externen, tijdelijke borging door overname andere teamleden en afstemming met teamleider/afdelingshoofd. Het opdelen van het totale project in behapbare deelprojecten. |
Er komen extra wensen bij het ontwerp waardoor deze uitgebreider wordt. | In de VGR rapporteren over veranderingen in kostenraming vanuit de nadere uitwerking studie. Daarnaast sturing op onvoorziene pot en de SSK-raming beschikt over risicoposten en sturing op onvoorziene pot. Verder zal bij scopewijzigingen expliciet inzichtelijk worden gemaakt of het financieel effect heeft. |
De berekening voor stikstof voldoet niet meer door wijzigingen stikstof wetgeving. | Afstemmen met andere mobiliteitsprojecten om ervaringen te delen, organiseren van stikstofsessie. Uitvraag m.b.t. advies stikstofdepositie, actualiseren van het verkeersmodel en de gemeente laten meekijken in uitkomst verkeersmodel. |
Vastgestelde planning uit projectplan voldoet niet aan de werkelijkheid (qua doorlooptijden). | De gevolgen voor de planning inzichtelijk maken en bespreken met OG. Daarnaast in de VGR communiceren over de afwijkingen t.o.v. afgegeven baseline planning. |
Technische oplossing fietstunnel stuit op weerstand qua kosten e/o uitstraling. | Organiseren van een staten informatiebijeenkomst om denkrichting terug te koppelen. Daarnaast is expliciet benoemd in projectplan dat er geen afgebakende opdracht is afgegeven middels de motie. De technische uitvoerbaarheid van de oplossing dient goed uitgewerkt te worden. Verder wordt de studie uitgebreid met een tekening richting VO+/DO om de technische risico’s beter te beschouwen. |
Kansen
Tijdens de afronding van de studiewerkzaamheden worden extra kansen voor het project ook onderzocht. Zo wordt er integraal gekeken naar meekoppelkansen en verduurzamingsmogelijkheden.
N226 Spooronderdoorgangen Maarsbergen
Doelstelling
Het doel van het project is de huidige en de te verwachte knelpunten op het gebied van veiligheid, doorstroming en leefbaarheid voor zowel het wegverkeer als het spoorverkeer op te lossen door het realiseren van twee spooronderdoorgangen, één voor gemotoriseerd verkeer en één voor niet-gemotoriseerd verkeer, ter hoogte van km 56,6 van de spoorweg Utrecht-Arnhem.
Kenmerken
Besluit PS | 6 november 2018,besluitnummer PS2018MME23 |
---|---|
Projectfase | Uitvoering |
Startjaar | Uitvoering gestart in 2023 |
Verwacht jaar afronding | 2027 |
Voortgang 2023
In oktober 2022 hebben ProRail, de gemeente Utrechtse Heuvelrug en de provincie de realisatieovereenkomst ondertekend, waarna de aanbesteding van het werk is gestart. Vanaf dat moment is de project leidende rol van de provincie naar ProRail overgegaan, omdat ProRail als enige partij in Nederland werkzaamheden aan het spoor mag aansturen.
In maart 2023 is het werk succesvol gegund aan de aannemer waarna de eerste voorbereidende werkzaamheden voor de realisatie zijn gestart. In november 2023 is de omgevingsvergunning aangevraagd voor het project, met als basis een gewijzigde uitvoeringsplanning omwille van stikstofdepositie tijdens de bouw.
Financiën
Totaal krediet bruto (incl. indexering) | Gerealiseerd t/m 2022 | Budget 2023 | Realisatie 2023 | Prognose eindstand | Resultaat |
---|---|---|---|---|---|
€ 23,3 mln. | € 6,3 mln. | € 0,2 mln. | € 0,2 mln. | € 23,3 mln. | € 0. |
Toelichting op financiën
Het krediet (bruto) bedraagt € 23,3 miljoen. Via de provinciale administratie worden alleen de lasten verantwoord die we als provincie dragen. Het aandeel van het Rijk / ProRail bedraagt € 31,7 miljoen en wordt geïndexeerd. De bijdrage van de gemeente Utrechtse Heuvelrug betreft € 2,5 miljoen. Deze bijdrage wordt niet geïndexeerd.
Risico’s
Risico | Beheersmaatregel |
---|---|
De scope van het project wijzigt met een significant effect op de voortgang van het projectprocedures of significante extra kosten. | Scope beheersen tijdens uitvoering. |
N233 Rijnbrug Rhenen
Doelstelling
De provincie wil samen met de provincie Gelderland de Rijnbrug tussen Rhenen en Kesteren voorzien van een nieuw bovendek met 2 x 2 rijstroken en een fietspad van 3 meter breed aan beide zijden. Start uitvoering is nog sterk afhankelijk van de stikstofproblematiek en de te volgen ruimtelijke procedure maar beide provincies willen zich inzetten om de uitvoering in 2027 te starten. Op dit moment heeft de brug één rijstrook in elke richting. Op de Utrechtse oever is de verbetering van de kruising met de Geertsesteeg gerealiseerd, de kruising bij de Achterbergsestraatweg wordt ook aangepast.
Kenmerken
Besluiten PS | 10-12-2018, 81DCB1FE, 09-02-2022 PS2022MM01 |
---|---|
Projectfase | Voorbereiding |
Startjaar | 2016 |
Verwacht jaar afronding | N.v.t. |
Voortgang 2024
In 2019 is de Nota Reikwijdte en Detailniveau opgesteld voor de Rijnbrug. Hierop is de concept Plan-MER opgesteld van het door Provinciale Staten vastgestelde 2 x 2 ontwerp. Vanaf 2020 wordt gewerkt aan de stikstofproblematiek op het project. Een ingeschakeld ingenieursbureau heeft de benodigde (technische) onderzoeken uitgevoerd en een conceptversie van het realisatiecontract opgeleverd. Uit de onderzoeken is gebleken dat de steunpunten van de huidige brug constructief zullen moeten worden verstevigd. De hiermee gepaard gaande kostenstijging is inclusief andere actuele uitgangspunten en indexatie tot een nieuwe raming verwerkt.
De extra kosten zijn aan Provinciale Staten van Utrecht en Gelderland voorgelegd. Waar Provinciale Staten van Utrecht aanvullend krediet heeft toegekend, heeft Provinciale Staten van Gelderland het budget niet geactualiseerd. Hiermee is het project gepauzeerd en werd er niet langer aan het project gewerkt, behoudens enkele acties inzake bijv. de projectfinanciën. Op voorstel van Gelderland is er een taskforce gevormd om te onderzoeken hoe de middelen alsnog zouden kunnen worden verkregen. Dit heeft ertoe geleid dat het Rijk € 40 mln. ter beschikking stelt voor dit project in het kader van de woningbouwopgave Foodvalley/Arnhem Nijmegen. Op basis hiervan heeft ook de provincie Gelderland besloten om aanvullend bij te dragen en de provincie Utrecht voor hetzelfde bedrag. Het krediet zal hierop in 2024 worden aangepast.
Er lijkt iets meer zicht te komen op een stikstofoplossing maar de discussie over beleidskeuzes betreffende stikstof ligt buiten de invloedssfeer en mandaat van het project. Op dit moment worden nieuwe verkeersberekeningen voorbereid die definitief inzicht moeten geven in de stikstofopgave voor dit project. De eerste resultaten worden rond de zomer van 2024 verwacht.
Financiën
Totaal krediet bruto (incl. indexering) | Gerealiseerd t/m 2022 | Budget 2023 | Realisatie 2023 | Prognose eindstand | Resultaat |
---|---|---|---|---|---|
€ 147,7 mln. | € 3,0 mln. | € 0,3 mln. | € 0,0 mln. | € 147,7 mln. | € 0. |
*Betreft bijdrage Provincie Gelderland.
Toelichting op financiën
Het project Rijnbrug kent een totaal krediet (bruto) van € 147,7 miljoen. Bijdragen van derden bedraagt
€ 93,63 miljoen (inclusief de bijdrage van het Rijk van € 40,0 miljoen).
Risico | Beheermaatregel |
---|---|
Onderbouw voldoet niet aan uitgangs-punten nieuwe richtlijnen Rijkswaterstaat. | > Belastingberekening nieuw brugdek bestaande pijlers. |
Oplossen stikstof. | > Vanuit de Provincie volgen van landelijke ontwikkelingen en juridische bijstand. |
Aanpassing N233 Rondweg-Oost te Veenendaal
Doelstelling
Het betreft de realisatie van de wegverbreding N233 naar 2x2, tussen Wageningselaan en A12, met ongelijkvloerse kruising bij de Prins Clauslaan / Van Essenlaan en aanpassing van de kruispunten van de N233 met Wageningselaan en De Smalle Zijde. Vanaf de Grift tot aan de A12 wordt een snelheidsregime ingesteld van 70 km/u.
Met de uitvoering van dit project wordt een substantiële bijdrage geleverd aan de afname van het totaal aantal voertuigverliesuren op de N233. Hierdoor vermindert het oponthoud gedurende de dag en vooral gedurende de spitsperiodes op werkdagen. Tevens verbetert de voorspelbaarheid van de reistijd en de bereikbaarheid van belangrijke woon-, werk- en winkellocaties.
Kenmerken
Besluit PS | 8 januari 2019, PS2019MME03 |
---|---|
Projectfase | Voorbereiding |
Startjaar | 2019 |
Verwacht jaar afronding | 2027 |
Voortgang 2023
De gemeenteraad van Veenendaal heeft op 24 januari 2019 geadviseerd om over te gaan tot verbreding van de N233 inclusief een ongelijkvloerse kruising ter hoogte van de Prins Clauslaan/Van Essenlaan en hiervoor een bijdrage beschikbaar gesteld. Provinciale Staten hebben op 18 februari 2019 eveneens daarmee ingestemd. Dit is bekrachtigd met de ondertekening van de bestuursovereenkomst d.d. 10 april 2019 tussen de provincie Utrecht en de gemeente Veenendaal. Tot medio 2022 was een voorbereiding voorzien van het project tot 2024, met een realisatie tot 2027. Echter is er geen zicht op een stikstofoplossing en ligt de discussie over beleidskeuzes buiten de invloedssfeer en mandaat van het project. Hiermee is de verdere voortgang van het project ongewis. Daarom wordt het project in fasen uitgevoerd, waarvan Groenpoort de eerste is.
Fase Groenpoort
Het meest noordelijke deel van het project is in 2023 voorbereid en wordt in 2024 uitgevoerd. Voor dit deel van het project is een vastgesteld bestemmingsplan voorhanden. In de wijk Groenpoort worden de komende jaren een kleine duizend woningen gebouwd. De N233 wordt ter plaatse tot aan de A12 verbreed naar 2x2 rijstroken, er komt een nieuwe aansluiting voor Groenpoort en er worden aan beide zijden van de weg geluidschermen gebouwd. Hiermee wordt de wijk ontsloten en voorzien van wettelijke geluidsmaatregelen – zodat de woningen ook bewoond kunnen worden.
In 2022 is gestart met het actualiseren van de aanbestedingsstukken, de aanbesteding heeft in het voorjaar van 2023 plaats gehad. De gunning heeft in de zomer plaatsgevonden, waarna een bouwteam is gestart met de aannemer. De eerste uitvoeringswerkzaamheden zijn na de jaarwisseling begonnen, waarbij in januari 2024 het benodigde grondverzet wordt uitgevoerd. Het bouwteam werkt in het eerste kwartaal de ontwerpen uit tot bestek. De realisatie van de geluidsschermen, kunstwerken en het wegenwerk heeft daarna plaats en is gepland om in 2024 te worden afgerond.
Financiën
Totaal krediet bruto (incl. indexering) | Gerealiseerd t/m 2022 | Budget 2023 | Realisatie 2023 | Prognose eindstand | Resultaat |
---|---|---|---|---|---|
€ 73,6 mln. | € 1,3 mln. | € 1,2 mln. | € 1,2 mln. | € 73,6 mln. | € 0. |
Toelichting op financiën
Het project kent een totaal krediet (bruto) van € 73,6 miljoen. De bijdrage van de gemeente Veenendaal bedraagt € 6,25 miljoen.
Partij | Maatregel | Totaal | |
---|---|---|---|
Aanleg wegverbreding | Ongelijkvloerse kruising Pr. Clauslaan / Van Essenlaan | ||
Provincie Utrecht | € 46,2 | € 21,1 | € 67,3 |
Gemeente Veenendaal | € 6,3* | € 6,3 | |
Totaal | € 46,2 | € 27,4 | € 73,6** |
Bedragen x 1,0 mln.
* is inclusief de reeds toegezegde € 2,0 miljoen voor leefbaarheidsmaatregelen (raadbesluit gemeente Veenendaal 18 december 2017) en een bijdrage van FoodValley van € 1,0 miljoen, welke in 2025 beschikbaar komt. Het betreft een vast bedrag.
** onzekerheidsmarge van 25%. Bedrag is gebaseerd op een gemiddeld bedrag in de probabilistische kostenraming.
Voor fase Groenpoort is een taakstellend budget bepaald van € 12,25 miljoen.
Risico’s
Top-risico’s N233 ROV (volledige projectscope) | |
Risico | Beheersmaatregel |
---|---|
Oplossing stikstof. | Vanuit provincie volgen van landelijke ontwikkelingen en juridische bijstand. |
Fasering en uitvoering verdiepte ligging. | Uitwerking in bouwteam (nauwe samenwerking tussen OG en ON). |
Bezwaar in planologische procedure(s). | Integrale aanpak planologie met Veenendaal incl. omgevingsbenadering. |