Programma 7. Cultuur en erfgoed

7.1.4

Het cultuurprofiel van Utrecht is steviger in samenwerking met gemeenten en partners

We moeten onze culturele infrastructuur op orde houden en versterken om gelijke tred te houden met de verwachte bevolkingsgroei. Dit doen we, samen met gemeenten en de culturele sector, door het verzilveren van de kansen. Deze staan in het cultuurprofiel Eeuwig Jong. Het is onze ambitie om:

• meer mensen actief te laten deelnemen aan kunst en cultuur;
  • professionele makers nog beter te faciliteren;
  • museale beeldende kunst te laten zien in de regio;
  • te investeren in de deskundigheid van gemeenten en de cultuur- en erfgoedsector.

In 2023 is op de meeste van deze punten weer flinke winst geboekt. De Cultuurregio Utrecht is inmiddels een stabiel en erkend platform. Concrete resultaten zijn in onderstaande tabel benoemd. Vanzelfsprekend dragen de activiteiten onder 7.1.1 tot en met 7.1.3 ook bij aan het versterken van de culturele infrastructuur.

Talentontwikkeling: Regionale samenwerkingsverbanden en programma’s voor talentvolle professionele makers op het gebied van muziek, dans en theater en beeldcultuur zijn georganiseerd en ondersteund.

Talentontwikkeling: Er is een regionaal platform voor ‘streetart culture’ voor jonge makers op het gebied hiphop-muziek en dans opgezet. Daardoor is het netwerk versterkt en kunnen makers professioneler opereren.

We versterken de regionale samenwerking met gemeenten door twee keer per jaar met alle wethouders en beleidsadviseurs cultuur en erfgoed samen te komen om kennis te delen en het netwerk te versterken

Cultuurparticipatie: Gemeenten, culturele instellingen en andere stakeholders zijn ondersteund om beleid te vormen op het gebied van inclusieve cultuurparticipatie.

Cultuurparticipatie: Het netwerk van lokale culturele verbinders (zoals cultuurmakelaars) is verstevigd en er heeft kennisdeling plaatsgevonden. Daarnaast zijn landelijke ontwikkelingen en financieringsmogelijkheden beter zichtbaar en bereikbaar.

Cultuurparticipatie: Vergroten van participatie aan cultuur van kinderen en jongeren uit gezinnen met weinig geld door financiële ondersteuning van het Jeugdfonds Sport & Cultuur.

Regionale samenwerking museale beeldende kunst: versterken inhoudelijk profiel en zichtbaarheid museale beeldende kunstsector in de provincie Utrecht, waardoor publieksbereik in de provincie Utrecht groter wordt.

Het versterken van het netwerk tussen musea uit de steden en de regio is nog onvoldoende van de grond gekomen. Enerzijds door beperkte capaciteit in verband met de inzet op het corona steun- en herstelpakket. En anderzijds is er een intensievere aanpak vraagt dan verwacht. We gaan hierbij meer aansluiten op de aanpak die wordt gehanteerd bij de streek- en kasteelmusea. Er zijn wel verschillende projecten gestart, zoals op gebied van collectie-uitwisseling tussen grote en kleine musea. Het netwerk en kennis tussen musea is versterkt door deelname aan een pilot voor inzicht in culturele doelgroepen.