Programma 7. Cultuur en erfgoed

7.2.1

De kwaliteit van de leefomgeving is versterkt met cultuur en erfgoed zodat mensen zich hier thuis voelen

De provincie Utrecht is rijk aan erfgoed. De cultuurhistorische waarden willen we behouden, benutten en beter beleefbaar maken, omdat het de identiteit van een plek bepaalt en het vestigingsklimaat versterkt. Bij de grote transitieopgaven waar wij voor staan, vormen de cultuurhistorische waarden een belangrijke drager en aanjager voor ruimtelijke kwaliteit. Erfgoed is dan ook nadrukkelijk meegenomen in het Ruimtelijk Voorstel dat dit jaar is ingediend bij het Rijk.

In 2023 zijn alle beoogde resultaten behaald. Het onderzoek naar het gebruik van de CHAT wordt doorgeschoven naar 2024. Er zijn ook in 2023 diverse projecten opgestart en in uitvoering gekomen. Hierbij wordt een meerwaarde gecreëerd door middel van het inzetten van creatieve verbeeldingskracht vanuit het netwerk Cultuur, Erfgoed en Leefomgeving. Erfgoed Dealproject Kennisprogramma Klimaatrobuuste Buitenplaatsen in 2023 is afgerond. En er is een opzet gemaakt om te komen tot het verbeteren van het behoud, het beheer en de toegankelijkheid van kerk- en jaagpaden.

Er wordt een onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van de Cultuur Historische Atlas (CHAT). De CHAT scoort minstens een 8 voor klanttevredenheid en minstens twee derde van de gemeenten heeft in 2023 gebruik gemaakt van de CHAT.

Het onderzoek is doorgeschoven naar 2024. Er is prioriteit gegeven aan het de voorbereiding van het nieuwe cultuur- en erfgoedprogramma.

Er zijn vijf projecten in voorbereiding respectievelijk in uitvoering (waarvan minstens één voortkomt uit de bijeenkomsten van het netwerk Cultuur, Erfgoed en Leefomgeving) in het kader van het Ontwikkelprogramma cultuur en leefomgeving.

Naar aanleiding van het onderzoek en de werkconferentie rondom trage paden eind 2022 wordt een statenvoorstel opgesteld met voorstellen voor verbetering van behoud, beheer en toegankelijkheid van kerk- en jaagpaden.

NB: Dit is geen statenvoorstel geworden maar een statenbrief.