In 2023 hadden we het volgende aantal assets in beheer en onderhoud, zoals opgenomen in de tabel hieronder.
Asset | Specificatie | Aantal |
---|---|---|
Verhardingen |
| Circa 700 km |
Kunstwerken |
| 302 stuk |
Groen |
| 4.460.000 m2 |
Wegmeubilair |
| 17.000 stuk |
Verkeersmanagement-systemen |
| 107 stuk |
Openbare verlichting |
| 11.500 stuk |
Hemelwaterafvoer |
| 11.363 stuk |
Wat hebben we bereikt?
De in 2023 geplande onderhoudswerkzaamheden aan assets zijn zoveel mogelijk integraal tijdens 1 onderhoudsmoment uitgevoerd. Werkzaamheden betreffen het vast en variabel onderhoud, het vervangingsonderhoud en verbetermaatregelen. Dat heeft geleid tot de verbetering van de kwaliteit van de wegen. Het heeft ook geleid tot de verbetering van de doorstroming en de verkeersveiligheid.
Het afgesproken kwaliteitsniveau is gehaald. De afspraak is dat 95% van de provinciale wegen aan kwaliteitsniveau B moet voldoen, conform CROW-beheersystematiek. Op basis van schademetingen en inspecties uit het voorjaar 2023 voldoen we aan de beoogde kwaliteit B. En 100% van de provinciale kunstwerken voldoet ten minste aan conditieniveau 3 “Norm NEN 2767-4”.
Wat hebben we gedaan?
Verharding
Aan de volgende wegen zijn op onderdelen onderhoudswerkzaamhedenuitgevoerd, N201, N210, N225, N415, N463, N48, conform het uitvoeringsplan 2023.
Bij de N210 (busbaan), N233 en N402 (noord) was gedeeltelijk sprake van vervanging van de hele verhardingsconstructie.
Op de volgende wegen waren onderhoudswerkzaamheden in het uitvoeringsplan opgenomen. Maar zijn die niet uitgevoerd. Hoofdzakelijk vanwege vertraging in de plannen die gelijktijdig met het onderhoud moeten worden uitgevoerd:
- N226 onderhoud ter plaatse van de kruising met de geplande Faunapassage;
- N484 parallelweg;
- N484 op locaties waar infra-aanpassingen niet mogelijk zijn vanwege de stikstofproblematiek.
Aan de volgende wegen zijn onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd die niet opgenomen waren in het uitvoeringsplan. Op onderdelen van deze wegen was sprake van overschrijding van de CROW-richtlijnen voor schades welke niet voorzien waren:
- N199 kruising N414;
- N199 kruising Maatweg;
- N230 kruising A2;
- N233 tussen N225 en Rijnbrug.
Kunstwerken
- Van alle kunstwerken zijn de aanwezigheid en ligging van stootplaten gescand. Dit naar aanleiding van een succesvolle pilot. Met de gegevens kunnen we gericht herstelwerkzaamheden aan stootplaten plannen.
- Een duikerbrug in de N484 is volledig vervangen door een nieuwe duikerbrug. De werkzaamheden zijn gecombineerd met groot onderhoud aan het asfalt.
- Voorbereiding en fabricage van onderdelen voor de vervanging van de Beverweerdsebrug zijn in uitvoering. Daadwerkelijke vervanging vindt plaats begin 2024.
- Op basis van inspectieresultaten zijn diverse (kleine) onderhoudsmaatregelen uitgevoerd aan vaste en beweegbare kunstwerken, grondkerende constructies en faunapassages. Waar mogelijk zijn deze gecombineerd met werkzaamheden aan andere assets.
- Provincie Zuid-Holland heeft dagelijks- en variabel onderhoud uitgevoerd aan de beweegbare kunstwerken in het Merwedekanaal. Het gaat om de kunstwerken die eigendom zijn van ons. Dat is conform de beheer- en onderhoudsovereenkomst.
- Er zijn ongeplande herstelmaatregelen aan de Grote Sluis in Vianen uitgevoerd. Dat deed provincie Zuid-Holland na een melding van het Waterschap.
- De camera’s bij beweegbare bruggen zijn sterk verouderd. Vervanging was uitgesteld, totdat de aansluiting op de nieuwe bediencentrale geregeld wordt. Hierdoor is onderhoud aan camera’s uitgevoerd. In 2024 willen we aansluiten op de bediencentrale van gemeente Nieuwegein. En dan dienen alle camera’s vervangen te worden.
- Er was ongepland onderhoud aan slecht functionerende duikers. 1 duiker is niet te herstellen en zal vervangen moeten worden. Deze werkzaamheden vinden in 2024 plaats. In 2023 hebben we tijdelijke beheersmaatregelen getroffen.
- Herstelmaatregelen aan de voetpaden van viaduct Rhenen zijn in een afrondende fase. Het werk zal begin 2024 geheel gereed zijn.
- Werkzaamheden aan de Letscherttunnel N210 en Vreelandbrug N201 zouden gecombineerd worden door een trajectaanpak. Deze trajectaanpakken zijn uitgesteld. En de werkzaamheden worden in 2024 separaat uitgevoerd.
Hemelwaterafvoer
De geplande onderhoudswerkzaamheden aan de hemelwaterafvoer zijn voor een groot deel uitgevoerd. De uitvoering van projecten is naar latere jaren verschoven. Dat is de reden voor het deel van de geplande werkzaamheden dat niet is uitgevoerd. Daar waar onderhoud is uitgevoerd is dit gericht onderhoud aan kolken, putten en de tussenliggende leidingen.Dat onderhoud is uitgevoerd op basis van inspectieresultaten.
Langs de N237 is bij het groot onderhoud de gehele hemelwaterafvoer hersteld en verbeterd. Sommige wadi’s waren in de loop der jaren dichtgeslibd. Die zijn weer op diepte gebracht. En de kolken langs de weg zijn voorzien van verharding rondom. Daardoor wordt het dichtgroeien zo veel mogelijk voorkomen.
Bij de N415 bestond het onderhoud grotendeels uit het herstellen van defecte leidingen en het opnieuw aanbrengen van in onbruik geraakte wadi’s. Ook zijn verschillende oude infiltratieputten hersteld. Bij de oude infiltratieputten is gekozen voor een herstel om het gebruik van nieuw materiaal terug te dringen.
Wij hebben in 2023 een gecombineerde reiniging, inspectie en inventarisatie uitgevoerd aan:
- 1298 kolken;
- 394 putten;
- de tussenliggende leidingen.
Hierbij is gekeken naar de huidige staat, de aanwezige risico’s en de te nemen maatregelen. Deze putten en kolken bevinden zich in 35 kilometer provinciale wegen, parallelwegen en fietspaden.
Groen
Het vast onderhoud aan het groen is periodiek uitgevoerd. Zoals het maaien van bermen langs de provinciale wegen, het uitmaaien van sloten en het knippen van hagen. Daarnaast zijn bermsloten gebaggerd.
Het vrijkomende gras is grotendeels verwerkt volgens de bokashi-methode. Dit is een fermenteringsproces waarbij nagenoeg geen CO2 vrijkomt.
Voor het bomenbestand is een veiligheidscontrole uitgevoerd en de bomen zijn onderhouden. Ze zijn gesnoeid, vervangen en dergelijke.
In 2023 is wederom extra ingezet op het bestrijden en beheersen van de Japanse duizendknoop, door ecologisch bermbeheer. Hierbij is zo veel mogelijk insectenvriendelijk gemaaid, in de geest van de “Kleurkeur”-methode. Daarbij wordt optimaal rekening gehouden met de balans tussen verkeersveiligheid en het welzijn van flora en fauna.
Eikenprocessierups: wij bestrijden jaarlijks de eikenprocessierups langs onze wegen. In 2023 is preventief spuiten met het biologische middel “Xentari” niet toegepast. Vanwege de vooraf te verwachte afnemende plaagdruk was het niet nodig om in 2023 preventief te spuiten. De vooraf verwachte afnemende plaagdruk heeft in 2023 ook daadwerkelijk plaatsgevonden. De plekken met overlast zijn bestreden en er zijn minder meldingen van overlast geweest dan in 2022.
Op plaatsen waar eikenbomen langs onze wegen staan die mogelijk hinder kunnen veroorzaken, is controle op nestvorming uitgevoerd. Waren er nesten? Dan zijn die door middel van afzuiging verwijderd.
Wegmeubilair
Het areaal van het wegmeubilair kent een zeer grote verscheidenheid. Het betreft onder andere:
- ruim 3.700 hectometerborden;
- 17.000 verkeersborden;
- circa 200 abri’s;
- meer dan 1.200 bebakeningszuilen.
Voor diverse onderdelen gelden evenzoveel normen waaraan het beheer moet voldoen. Zoals de RVV1990, de BABW, CROW 323 en de NEN 2767. Door wekelijkse inspectie is het meubilair gecheckt op de onderhoudsstaat. Komt de veiligheid in het geding? Dan wordt direct actie ondernomen.
De in 2023 geplande onderhoudsmaatregelen (vast en variabel) zijn grotendeels uitgevoerd. Aan het eind van 2023 is het project om abri’s te vervangen eindelijk afgerond. Dit na veel problemen met de netbeheerder en vervolgens personele problemen bij de aannemer. Wel staan er nog een paar kleine restpunten open. Die zal de leverancier begin 2024 afronden. Dit bestaat onder andere uit het plaatsen van een extra zonnepaneel op de abri’s. En het vervangen van de huidige batterij voor een beter type.
Eind december 2023 is ook een nieuw raamcontract voor de levering van bebording en bebakening gegund. De prijzen voor dit raamcontract liggen gemiddeld 10% hoger dan het vorige raamcontract.
Verkeersmanagementsystemen
De ruim 130 verkeersregel- en verkeersmanagementinstallaties spelen een belangrijke rol bij de veiligheid van de verkeersafwikkeling. En bij het bevorderen van de doorstroming van het verkeer.
In het voorjaar is de aansturing van het dagelijks storingsbeheer in eigen beheer genomen. Hierdoor kan er sneller gehandeld worden bij calamiteiten. En tot op heden blijkt dat deze contractvorm kostenefficiënter is. Het storingsbeheer en regulier onderhoud zijn in 2023 effectief uitgevoerd.
De onderhoudsprojecten voor VRI-vervangingen binnen het variabel onderhoud in 2023 zijn niet volgens planning afgerond. Contractuele strubbelingen met de aannemer zijn hier de oorzaak van. De uitgestelde werkzaamheden worden naar verwachting in het 1e kwartaal 2024 in zijn geheel weggewerkt. Tevens is er een bestek geschreven om de vervangingen van 2024 en 2025 mee uit te vragen. Op dit moment staat dit op de markt.
Alle geplande onderhoudsmaatregelen aan de bewegwijzering zijn uitgevoerd in 2023. Voor de verlichte bewegwijzering wordt de verduurzamingsslag doorgezet. Oude wegwijzers met tl-verlichting zijn vernieuwd met ledverlichting of zijn retroreflecterend uitgevoerd. Zodat deze minder of geen energie meer gebruiken. Op dit moment is 78% van de bewegwijzeringsvlaggen verduurzaamd. Tevens is de voorbereiding voor een pilot gestart. Om te onderzoeken hoe bewegwijzering van een biobased materiaal in het areaal zou passen.
Wegverlichting
Leidend principe voor het beheer van wegverlichting is donker waar het kan, licht waar nodig. Dit sluit aan op actuele inzichten, richtlijnen en technische ontwikkelingen (waaronder ledverlichting). Hiermee wordt aangesloten op doelen voor de energietransitie en duurzaamheid binnen de randvoorwaarden voor:
- veiligheid en de verkeersafwikkeling;
- de sociale veiligheid op wegen en fietspaden;
- de doorstroming van het verkeer.
Momenteel beheren we:
- ruim 11.650 armaturen;
- zo’n 1.400 verlichte bewegwijzeringsvlaggen;
- 153 schakelverdeelkasten, daarvan is 62% reeds vervangen naar ledverlichting.
De geplande vervangingen en grootonderhoud van 2023 zijn grotendeels uitgevoerd. De uitgestelde werkzaamheden worden naar verwachting in het 1e kwartaal van 2024 in zijn geheel afgerond.
Het onderhoud van de openbare verlichting is momenteel ondergebracht in een nieuw contract. Dit contract is dit jaar gestart en heeft een duur van 2 jaar met 2 keer een optie tot een jaar verlenging. Daarna zal een nieuwe aanbesteding plaatsvinden. Dit contract heeft ook als doel de verkeershinder te verminderen. En daarmee de doorstroming en algehele veiligheid te optimaliseren. Het storingsbeheer en regulier onderhoud zijn in 2023 effectief uitgevoerd.
Wat heeft het gekost?
Bedragen x € 1.000
Omschrijving | Vast onderhoud | Variabel onderhoud | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting | Rekening | Verschil | Begroting | Rekening | Verschil | ||
Verhardingen | 1.267 | 1.508 | -241 | 11.489 | 11.753 | -264 | |
Wegmeubilair | 163 | 94 | 68 | 161 | 36 | 124 | |
Kunstwerken | 2.066 | 2.074 | -8 | 6.596 | 6.314 | 282 | |
Groen | 2.085 | 2.745 | -661 | 1.208 | 835 | 372 | |
Openbare verlichting | 2.770 | 2.464 | 306 | 1.040 | 887 | 153 | |
Verkeersman / VRI's | 1.691 | 1.462 | 229 | 1.364 | 1.176 | 187 | |
Hemelwaterafvoer | - | - | - | 1.519 | 1.426 | 92 | |
Algemeen | 643 | 978 | -335 | 2.435 | 2.055 | 380 | |
Totaal | 10.685 | 11.326 | -641 | 25.811 | 24.482 | 1.328 |
Vast onderhoud Wegen
De bestedingen van vast onderhoud zijn € 0,6 miljoen hoger dan de begroting.
Bij de asset Groen is er sprake van een overbesteding. De overbesteding wordt veroorzaakt doordat de aanneemsom van het nieuwe bestek hoger uitvalt. Dat komt door prijsstijgingen.
Bij de asset Verkeersmanagement/VRI is er sprake van een onderbesteding. Er is een besparing gerealiseerd door de overgang naar een nieuw contract. In dat contract staan afspraken over het dagelijks storingsbeheer en regulier onderhoud van de verkeerregelinstallaties.
Variabel onderhoud Wegen
De bestedingen van variabel onderhoud zijn € 1,3 miljoen lager dan de begroting.
De onderbesteding wordt met name veroorzaakt door de gladheidsbestrijding (algemeen). Vanwege gunstige weeromstandigheden is er minder gestrooid. Bij het groenonderhoud is vanwege de weersomstandigheden minder besteed (seizoensgebonden werkzaamheden). De asset Verkeersmanagement/VRI laat een onderschrijding zien. Dat komt door personeelstekort. Daardoor werd het aanbestedingsproces vertraagd. Daardoor konden werkzaamheden niet op tijd worden uitgevoerd.