Hoofdstuk 3 - Paragrafen

3.3 Onderhoud kapitaalgoederen

Wat hebben we bereikt?

Het onderhoud van provinciale vaarwegen bevat het onderhoud aan het Merwedekanaal, de Eem, de Linge, de Oude Rijn West, De Kromme Mijdrecht en de Grecht. De in 2023 geplande dagelijks beheer- en onderhoudswerkzaamheden aan de vaarwegen zijn zo veel mogelijk volgens de gemaakte afspraken uitgevoerd. Het nautisch beheer, het vaarwegbeheer en het onderhoud van het Utrechtse deel van het Merwedekanaal is  voor het jaar 2023 integraal overgedragen. Namelijk aan de provincie Zuid-Holland. Er is daartoe in 2020 met de provincie Zuid-Holland een samenwerkingsovereenkomst afgesloten. Die heeft een looptijd van vooralsnog 5 jaar.
De Linge is over een lengte van circa 10 kilometer aan de noordzijde in eigendom gekomen. Waterschap Rivierenland heeft het beheer en onderhoud gemandateerd uitgevoerd.
De overige waterwegen, Kromme Mijdrecht en Grecht, zijn beheerd en onderhouden door de onderscheidende waterschappen/Hoogheemraadschappen. Dat deden zij in opdracht van ons. De Eem, de vaargeul in de Eemmond en de Oude Rijn West onderhouden wij zelf.

Wat hebben we gedaan?

In 2023 zijn voor wat betreft de baggerwerken in de rivier de Eem de deelopdrachten 2022 en 2023 uitgevoerd. De kosten voor het afvoeren van de baggerspecie zijn wel behoorlijk opgelopen. Dat is een gevolg van de aangetroffen vervuiling.

In 2023 is gestart met de uitvoering van het vervangen van de houten damwanden in een tweetal trajecten op de Eem. De planning was om in het najaar 2023 daadwerkelijk uitvoering daaraan te geven. De benodigde materialen zijn besteld en geleverd. Maar door de vertraging in het vergunningentraject zijn de werkzaamheden uitgesteld. In 2023 is een nieuw beheerplan vastgesteld. Dat geeft richting aan hoe om te gaan met de rivier de Eem in samenhang met de veranderende omgeving. Als gevolg daarvan kon (nog) niet worden gestart met de uitvoering van de geplande trajecten. In 2023 is de vervanging van de oeverconstructies in het Merwedekanaal op een tiental locaties, in totaal 4450 meter, gereedgekomen. Dat heeft in totaal 3 jaar geduurd en is in samenwerking met de provincie Zuid-Holland uitgevoerd.

Wat heeft het gekost?

426

403

23

De bestedingen van vast en variabel onderhoud vaarwegen zijn nagenoeg gelijk aan de begroting.