Hoofdstuk 3 - Paragrafen

3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Vergeleken met de Begroting 2024 hebben zich 3 belangrijke veranderingen voorgedaan in risico’s die invloed hebben op het benodigd weerstandsvermogen.

Dalers

Achterblijven reizigersopbrengsten in de concessie (eerder: terugvallen reizigersopbrengsten in de concessie)
De prognoses van beide vervoerders laten voor 2023 een positieve opbrengstenontwikkeling zien; deze komen hoger uit dan waar we eerst vanuit waren gegaan en vormen zo geen risico meer.
Met het aannemen van de motie Bikker in de Tweede Kamer is besloten om landelijk structureel € 300 miljoen ter beschikking te stellen om prijsstijgingen in 2024 in het regionaal openbaar vervoer (ov) te voorkomen en de beschikbaarheid van het ov te verbeteren. Van dit bedrag ontvangen wij als provincie Utrecht circa € 16 miljoen structureel. De compensatie van de tariefverhoging van 11,7% in 2024 kost ons structureel circa € 8 miljoen. Voor de instandhouding van het ov is daarnaast vanuit de motie Bikker vanaf 2024 ook een structureel budget van circa € 8 miljoen beschikbaar. De aangenomen motie Bikker vangt de verwachte prijsstijgingen in 2024 op. Verder wordt de vergoeding voor de ov-studentenkaart uiteindelijk niet in 2024 herijkt door het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW). Dit was eerder wel de verwachting. Herijking gebeurt pas in 2025. De impact hiervan in 2025 is vooralsnog niet bekend, maar de middelen uit de motie Bikker zouden dit kunnen opvangen. Dit risico is derhalve uit het Provinciebrede risicomanagementsysteem verwijderd.

Hart van de Heuvelrug, project Oude Tempel: natuur inclusief bouwen
Het ontwikkelproject Oude Tempel is gesitueerd in een bosrijk gebied. Om zoveel mogelijk rekening te houden met de bestaande bomen hebben we een inventarisatie gemaakt. Het kan dat we het opgestelde verkavelingsplan moeten aanpassen om meer bomen te kunnen behouden. Dit kan leiden tot minder kavels en/of minder aantrekkelijke kavels. Wat kan leiden tot een lagere verkoopopbrengst van het project.

Dit risico kent een andere oorzaak dan de genoemde kans op extra kosten bouw en woonrijpmaken bij het project Oude Tempel (zie ook risico 10). Daarom zijn deze apart inzichtelijk gemaakt. Tijdens de actualisatie van de risico's, zijn de risico’s gesplitst in meerdere verschillende risico’s. Het onderdeel bouwen en woonrijp maken is apart opgenomen. Hierdoor is dit risico lager geworden.

Stijgers

Vliegbasis Soesterberg, project Woonwijk: grondopbrengst wordt lager door imagoschade PFAS-verontreiniging en geluidsoverlast
Op de voormalige vliegbasis troffen we een PFAS verontreiniging aan. We stellen een saneringsplan op voor de bodemsanering en ter bescherming van het grondwater. Na de sanering is de locatie geschikt om te wonen. De verontreiniging kan echter wel een smet werpen op het imago van het gebied, waardoor de woonlocatie minder gewild is en de grondopbrengsten dalen. Deskundigen kijken nu al op welke manier we open en transparant kunnen communiceren en de effecten van de sanering inzichtelijk kunnen maken voor de toekomstige bewoners. Tijdens de actualisatie van de risico's, zijn de risico’s gesplitst in meerdere verschillende risico’s. Eerder was dit risico opgenomen in een meer algemeen risico over PFAS. Nu is deze apart opgenomen en komt het risico terug als stijger.