Hoofdstuk 3 - Paragrafen

3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Benodigd weerstandsvermogen
We identificeerden vanuit de inventarisatie van risico’s in totaal 144 risico's. We namen die op in ons risicomanagementsysteem. Het totaalbedrag waarover we risico lopen bedraagt € 192,8 miljoen. Dit is een momentopname. Het is onwaarschijnlijk dat alle opgenomen risico’s zich tegelijkertijd voordoen.

In de onderstaande tabel staan de berekeningen van de uitkomsten van de Monte Carlo-simulatie bij verschillende zekerheidsniveaus. Daarnaast staat het benodigde weerstandsvermogen.

Met een zekerheid van 90% (landelijke norm) is een benodigd weerstandsvermogen van € 20,9 miljoen voldoende om de risico’s op te vangen.

Percentage zekerheid

Benodigd weerstandsvermogen (in miljoenen)

Beschikbare weerstandscapaciteit
Met de weerstandscapaciteit kunnen we de risico’s die zich voordoen opvangen. We maken onderscheid tussen incidentele en structurele weerstandscapaciteit. De incidentele weerstandscapaciteit is het bedrag dat de provincie eenmalig beschikbaar heeft om te gebruiken voor het opvangen van risico’s, zonder dat hiervoor beleid hoeft te worden gewijzigd. De structurele weerstandscapaciteit is het bedrag dat de provincie jaarlijks kan gebruiken voor het opvangen van risico’s, zonder inhoudelijke beleidswijzigingen. Het doorvoeren van bezuinigingen behoort op zich ook tot de structurele weerstandscapaciteit. Een structurele bezuiniging is alleen mogelijk na een inhoudelijke beleidswijziging.

In de onderstaande tabel ziet u de bedragen van de saldireserve en reserve Weerstandsvermogen aan het einde van 2023 (x € 1 miljoen).

Incidentele weerstandscapaciteit

Structurele weerstandscapaciteit

Saldireserve

€ 131,5 miljoen

Reserve Weerstandsvermogen

€   45,0 miljoen

Verhogen opcenten MRB

€ 83,5 miljoen

€ 176,5 miljoen

€ 83,5 miljoen

Structurele weerstandscapaciteit
Jaarlijks kunnen we de opcenten op de motorrijtuigenbelasting verhogen. Het Rijk stelt elk jaar het maximaal toegestane aantal te heffen opcenten vast. Het huidige maximum bedraagt op zijn hoogst 125,8 opcenten voor 2023. We hebben in 2023 79,4 opcenten opgelegd. De onbenutte belastingcapaciteit bedraagt hierdoor 46,4 opcenten. Eén opcent correspondeert naar de raming van het Ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) in de Septembercirculaire van 2023 met een jaarlijkse opbrengst van € 1,8 miljoen. Op dit moment bedraagt de onbenutte belastingcapaciteit dus blijvend € 83,5 miljoen.