6.1.2 | Er zijn betere bouwstenen voor een nieuw OV-netwerk |
---|
Toelichting op meerjarendoel | |||
Activiteit | Planning | ||
Resultaten 2023 | |||
Toelichting | |||
Nieuwe ontwikkelingen vragen de nodige voorbereidingstijd. In de periode 2019-2023 legden wij een belangrijke basis voor het ov-netwerk van de toekomst. We werken samen met partners aan de verbetering van landelijke (spoor)netwerken, de voorbereiding van nieuwe concessie(s) en doorontwikkeling van het ov-netwerk op de langere termijn. Deze 3 werkvelden staan centraal binnen dit meerjarendoel. In 2022 is het OV-netwerkperspectief 2025-2035 vastgesteld. Op basis van het OV-netwerkperspectief 2025-2035 zijn wij in 2023 aan de slag gegaan met de uitwerking. Zo is in 2023 een spooragenda opgesteld. En werkten wij afgelopen jaar aan verschillende gebiedsuitwerking U-link en U-liner en de studies naar Bus Rapid Transit (BRT) verbindingen tussen Breda, Gorinchem en Utrecht en tussen Amersfoort en Utrecht Science Park. Ook de lopende MIRT-verkenning OV & Wonen binnen het samenwerkingsprogramma U Ned (Rijk en regio) is een verdere uitwerking van het OV-netwerkperspectief. Deze verkenning ging in 2023 een nieuwe fase in waarbij 4 kansrijke oplossingsrichtingen (Merwedelijn, Papendorplijn, Tramlijn 22 en busbaanopties Waterlinieweg en USP) verder worden uitgewerkt. In 2022 stelden we de Nota van Uitgangspunten voor de nieuwe OV-concessie(s) vast. Op basis van daarvan stelden we in juni een definitief Programma van Eisen (PvE) vast. Dit deden we samen met de overige aanbestedingsdocumenten voor de nieuwe ov-concessies. | |||
Beoogde resultaten | Status | ||
Naam: | Programma van Eisen nieuwe concessie(s) 2025 is vastgesteld. | ||
---|---|---|---|
Toelichting: |