Programma 6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer

Beleidsdoelen

6.1.2

Er zijn betere bouwstenen voor een nieuw OV-netwerk

Toelichting op meerjarendoel

Activiteit

Planning

Resultaten 2023

Toelichting

Nieuwe ontwikkelingen vragen de nodige voorbereidingstijd. In de periode 2019-2023 legden wij een belangrijke basis voor het ov-netwerk van de toekomst. We werken samen met partners aan de verbetering van landelijke (spoor)netwerken, de voorbereiding van nieuwe concessie(s) en doorontwikkeling van het ov-netwerk op de langere termijn. Deze 3 werkvelden staan centraal binnen dit meerjarendoel.  

In 2022 is het OV-netwerkperspectief 2025-2035 vastgesteld. Op basis van het OV-netwerkperspectief 2025-2035 zijn wij in 2023 aan de slag gegaan met de uitwerking. Zo is in 2023 een spooragenda opgesteld. En werkten wij afgelopen jaar aan verschillende gebiedsuitwerking U-link en U-liner en de studies naar Bus Rapid Transit (BRT) verbindingen tussen Breda, Gorinchem en Utrecht en tussen Amersfoort en Utrecht Science Park.

Ook de lopende MIRT-verkenning OV & Wonen binnen het samenwerkingsprogramma U Ned (Rijk en regio) is een verdere uitwerking van het OV-netwerkperspectief. Deze verkenning ging in 2023 een nieuwe fase in waarbij 4 kansrijke oplossingsrichtingen (Merwedelijn, Papendorplijn, Tramlijn 22 en busbaanopties Waterlinieweg en USP) verder worden uitgewerkt.

In 2022 stelden we de Nota van Uitgangspunten voor de nieuwe OV-concessie(s) vast. Op basis van daarvan stelden we in juni een definitief Programma van Eisen (PvE) vast. Dit deden we samen met de overige aanbestedingsdocumenten voor de nieuwe ov-concessies.

Beoogde resultaten

Status

Naam:

Programma van Eisen nieuwe concessie(s) 2025 is vastgesteld.

Toelichting:

Deze pagina is gebouwd op 05/30/2024 06:56:46 met de export van 05/30/2024 06:42:02