Programma 6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer

6.1

OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht

Toelichting op beleidsdoel

We streven naar een ov-systeem dat ten eerste aansluit op de wensen van bestaande en potentiële ov-reizigers. En ten tweede op een kostenefficiënte manier is ingericht. In het ov wordt vaak de klantwensenpiramide die beschreven is in het Mobiliteitsprogramma 2019-2023 gebruikt. Die geeft inzicht in de kwaliteitseisen van het ov en het speelveld waarbinnen gewerkt wordt aan deze doelen.

Afgelopen jaren is aanvullend budget beschikbaar gesteld om:
•   het ov-aanbod in omvang en kwaliteit op peil te houden;
•   extra te investeren in het aanpakken van knelpunten in de doorstroming van ov;
•   een proef uit te voeren voor ouderen met een krappe beurs;
•   de exploitatiekosten mee te laten groeien met het inwonersaantal in de nieuwe concessie(s) 2023.

De uitvoering hangt in 2023 nog samen met de naweeën van corona, vanwege de forse impact hiervan op het gebruik en de uitvoering van het ov.

In 2023 zijn de nieuwe afspraken gemaakt met de vervoerbedrijven in de herijkte en met 2 jaar verlengde concessies. Hiervoor trokken we in de begroting over de jaren 2023-2025 € 50 miljoen extra uit. Hierbij is en was het uitgangspunt om het OV minimaal op hetzelfde peil te houden en waar mogelijk uit te breiden. De steun die het Rijk de afgelopen jaren gaf aan het OV in de vorm van de Beschikbaarheidsvergoeding OV (BVOV) is stopgezet in 2023. Wel is hiervoor een beperkter vorm van steun teruggekomen via de Transitievergoeding OV (TVOV). Of en in welke hoeveelheid de vervoerbedrijven hier (via de provincie) aanspraak op kunnen maken hangt af van de uiteindelijke resultaten over 2023. Want deze steun geldt enkel bij een negatief bedrijfsresultaat.

Het op peil houden van het vervoeraanbod is in de praktijk niet gelukt. Dit lag niet aan te weinig financiële middelen, maar aan een tekort aan chauffeurs bij de beide vervoerbedrijven. Beide vervoerbedrijven waren daardoor genoodzaakt om een afgeschaalde dienstregeling te rijden. Hoewel bij Syntus Utrecht de afschalingen wel beperkter waren dan bij U-OV. Inmiddels rijdt Syntus Utrecht wel de volledige dienstregeling. U-OV verwacht dat ze het personeelstekort in de loop van 2024 oplossen.

Het aantal reizigers zat in 2023 weer in de lift, maar is nog duidelijk onder het niveau van voor corona. Over heel 2023 was het reizigersaantal ongeveer 80% in vergelijking met 2019. In 2022 was dit ongeveer 73%. Het herstel van de reizigersaantallen tot het niveau van voor corona duurt naar verwachting nog tot 2025. De reizigersinkomsten waren over 2023 bij beide vervoerders wel een paar procent hoger dan begroot was in de business case van de verlenging. Dit betekent dat de provincie in het kader van de gedeelde opbrengstverantwoordelijkheid over 2023 geen risico loopt hierop te moeten toeleggen.