Programma 6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer

6.1.4

Het beheer en onderhoud van eigen OV infrastructuur voldoet aan gestelde kwaliteitseisen

Wij beheren belangrijke ov-assets. Dit zijn materialen en middelen die wij bezitten. Vooral het tramsysteem is van grote waarde. Ook de busremise Westraven, de verkeersleidingspost voor het bus- en tramverkeer en het systeem voor dynamische reisinformatie op de haltes (DRIS) zijn belangrijk. Een goede kwaliteit van onze assets is noodzakelijk om het ov goed te laten functioneren voor de reiziger. Daarvoor is dagelijks beheer en onderhoud nodig en uiteindelijk ook vervanging. Hierin zijn de Nota Kapitaalgoederen Mobiliteit en de Beheervisie Tramsysteem 2020-2024 de leidraad.

Voor de jaarlijkse uitvoering stellen we een beheerplan en een meerjarenonderhoudsplan op. Hierin werken wij uit welke onderhoudswerkzaamheden nodig zijn. Ook hebben we enkele investeringen gedaan. Die onderdeel van het MIP zijn. Belangrijke investeringen in 2023 waren:
•   Realisatie van overwegbomen op de Symfonielaan in Nieuwegein.
•   Installatie van 26 baansmeerinstallaties in verband met het booggeluid.
•   Het slijpen van de tramrails van Jaarbeursplein tot en met de eindpunten Nieuwegein-Zuid.
•   IJsselstein-Zuid en de spoorstaven op het 24 Oktoberplein zijn vervangen.
•   In de assentellers voor de aansturing van de wissels zijn diverse modificaties aangebracht ter verhoging van de beschikbaarheid en betrouwbaarheid.
•   Alle tramkruisingen binnen de gemeente Nieuwegein zijn beoordeeld op basis van het afwegingskader. De gewenste verbetermaatregelen zijn vastgesteld voor de tramkruisingen in de gemeente Nieuwegein. De eerste tramkruisingen zijn in voorbereiding voor uitvoering en in afstemming met de wegbeheerder.

Ingebruikname nieuwe haltes Uithoflijn.

Als gevolg van aangetroffen kabels en leidingen in de haltes bij het maken van proefsleuven zijn de werkzaamheden aan de nieuwe haltes vertraagd. De werkzaamheden zijn in samenspraak met de opdrachtnemer nu gepland in 2024. Het streven is de werkzaamheden ook in 2024 af te ronden.

Oplevering parkeergarage bij P+R Breukelen.