Programma 6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer

Beleidsdoelen

Prestatie-indicator

Eenheid

Realisatie 2022

Begroting 2023

Realisatie
2023

Verschil
2023

1 Waardering openbaar vervoer (V-6)

Getal

7,9

>=7,5

7,9

Omschrijving:

De klantwaardering voor het openbaar vervoer waarvoor concessieverlening plaatsvindt door de provincie (cijfer1-10 gemiddeld over stad, tram en streek).

Toelichting verschil

Bron:

Nationale databank wegverkeersgegevens (NDW) + onderliggende databronnen (eigen data provincie en externe data)

2 Kostendekkingsgraat OV (streek)

%

43,1

>50

n.n.b.

Omschrijving:

De kostendekkingsgraad voor de streekconcessie geeft aan voor
welk deel de opbrengsten uit kaartverkoop de totale kosten van het
openbaar vervoer dekken.

Toelichting verschil

Cijfers over 2023 komen later in 2024 beschikbaar.

Bron:

NDW + onderliggende databronnen (intern/extern)

3 Kostendekkingsgraad (stad)

%

54,5

>64

n.n.b.

Omschrijving:

De kostendekkingsgraad voor de stadsconcessie geeft aan voor
welk deel de opbrengsten uit kaartverkoop de totale kosten van het
openbaar vervoer dekken(excl. kosten infra).

Toelichting verschil

Cijfers over 2023 komen later in 2024 beschikbaar.

Bron:

NDW + onderliggende databronnen (intern/extern)

4 Voorspelbaarheid reistijden OV

%

n.n.b.

≤60

n.n.b.

Omschrijving:

De afwijking van de langzaamste rijtijden ten opzichte van de
snelste rijtijden (maximaal 60%). De rij- en spreidingstijden laten de
spreiding zien van gerealiseerde rijtijden en vertragingen.

Toelichting verschil

Enkele indicatoren blijken lastig (jaarlijks) te meten. Nav het Bereikbaarheidsprogramma 2024-2029 zullen we nieuwe effect en prestatie indicatoren voorstellen.

Bron:

NDW + onderliggende databronnen (intern/extern)

5 Bereikbaarheid OV werklocaties

Km/u

n.n.b.

≥30

n.n.b.

Omschrijving:

De bereikbaarheid voor OV met economische kerngebieden als
bestemming. De bereikbaarheidsindicator voor OV naar
economische kerngebieden is minimaal 30 km/h, Op basis van alle
individuele (model)verplaatsingen in een studiegebied wordt de
reistijd naar deze kerngebieden berekend. [Nog geen
referentiewaarde beschikbaar].

Toelichting verschil

Deze indicator wordt berekend met het verkeersmodel STRAVEM. Er waren issues met totstandkoming van het model en oplevering hiervan. Het wordt het al gebruikt voor diverse toepassingen; berekening van indicatoren is nog niet goed mogelijk. Nav het Bereikbaarheidsprogramma 2024-2029 zullen we nieuwe effect en prestatie indicatoren voorstellen.

Bron:

NDW + onderliggende databronnen (intern/extern)

Deze pagina is gebouwd op 05/30/2024 06:56:46 met de export van 05/30/2024 06:42:02