Programma 4. Energietransitie

4.3.3

De energietransitie is beter betaalbaar voor iedereen (passende financiële instrumenten).

Niet iedereen heeft toegang tot financiering voor de verduurzaming van zijn huis of de mogelijkheid om financieel deel te nemen in duurzame energieopwekking. Ook betaalbaarheid van de energierekening is voor velen een uitdaging. Vanuit de Aanpak Inclusieve Energietransitie (AIE) hebben we gemeenten geholpen met het maken van lokale isolatieplannen voor de inzet van landelijke subsidies. Hiermee kan een vervolg worden gegeven aan de versnellingsaanpak met isolatievouchers voor woningeigenaren met een smalle beurs. Voor de uitvoering van de plannen wordt met 11 gemeenten in februari 2024 (onder de vlag van het Energie Diensten Centrum) een gezamenlijke aanbesteding in de markt gezet. De werkwijze met de isolatievouchers is hier onderdeel van. Zie ook meerjarendoel 4.1.1.

In 2022 hebben we gemeenten ondersteuning geboden bij het opzetten van Fixteams: vakmensen die een huur- of koopwoning grondig kier- en tochtvrij maken en de installaties beter inregelen. In 2023 resulteerde dit in de start van Fixteams in de gemeenten Houten, Nieuwegein, Woerden, Amersfoort en IJsselstein. Nog 5 andere gemeenten hebben interesse getoond in het opzetten van een FIXbrigade.

We continueren onze inzet om de juridische en fiscale belemmeringen voor mogelijkheden rondom gebouwgebonden financierings- en ontzorgingsconcepten samen met het Rijk op te lossen. We ondersteunen minimaal 2 gemeenten.

Na een door ons geïnitieerde gezamenlijke oproep heeft het kabinet eind 2022 het voornemen uitgesproken (kamerbrief) een wetsvoorstel uit te werken dat een robuuste juridische basis geeft voor gebouwgebonden financierings- en ontzorgingsconcepten. Dit is noodzakelijk voor de doorontwikkeling. Het streven is de wetswijziging in 2025 in werking te laten treden. Onze inzet voor een snellere oplossing door het creëren van experimenteerruimte heeft in 2023 nog niet de gewenste versnelling gebracht.

We streven ernaar om de landelijke subsidiemogelijkheden te koppelen aan de regionale versnellingsaanpak voor isolatie (zie 4.1.1.).