Programma 4. Energietransitie

4.2.1

Meer zonnepanelen op daken.

In 2023 ondersteunden we de RES-regio's en gemeenten bij het opstellen en uitvoeren van hun zon-op-dak-programma’s. Ook hebben we subsidie verstrekt aan eigenaren van grote daken voor veel voorkomende belemmeringen voor zon-op-dak. Zoals het versterken of aanpassen van de dakconstructie, solar carports of oplossingen voor netcongestie.

Het aandeel gerealiseerd grootschalig zon-op-dak is in kaart gebracht. Hieruit blijkt een flinke stijging over de afgelopen 2 jaar. De data zijn bekend tot het voorjaar van 2023. Toch wordt er vanwege netcongestie een afvlakking verwacht die nog niet in de cijfers terug te zien is. Om zon-op-dak extra te stimuleren, hebben we in 2023 onderzoek laten doen naar slimme achter-de-meter oplossingen voor verschillende verbruiksprofielen die vaak voorkomen bij bedrijven. Deze resultaten staan op onze website en zijn via netwerkpartners gedeeld.

Gemeenten en RES-regio’s zijn ondersteund bij de uitvoering van hun zon-op-dak-programma’s met subsidies, kennis en advies.

We verstrekken voor minimaal 10 projecten met meer dan 45 zonnepanelen subsidie om belemmeringen voor zon-op-dak, zoals netcongestie of een zwakke dakconstructie, weg te nemen.

Er zijn 2 pilotprojecten in de provincie Utrecht gestart met collectieve oplossingen voor netcongestie om grootschalige zon-op-dak projecten toch mogelijk te maken.

Vanwege netcongestie en de huidige wetgeving is het lastig om collectief iets vorm te geven. Daarom is er ingezet op individuele oplossingen voor bedrijven, onder andere door te onderzoeken welke slimme maatregelen zij kunnen nemen per gebruiksprofiel. Ook is de rol van zon-op-dak meegenomen in de energyhub aanpak.

We ondersteunen de realisatie van 10 solarcarports met minimaal 150 zonnepanelen.

In 2023 is 1 solar carport gerealiseerd met onze subsidie. Realisatie van een solar carport is complexer en tijdrovender dan realisatie van zon op een regulier dak. Er lopen wel meerdere onderzoeken en initiatieven voor solar carports, onder andere bij gemeenten. Ook hebben we 10 van onze eigen carpoolplaatsen ter beschikking gesteld voor solar carports. Deze zijn in 2023 in concessie vergeven aan We Drive Solar (zie meerjarendoel 4.4.2).