Programma 4. Energietransitie

4.2.5

Er zijn meer publieke laadpunten voor elektrisch vervoer.

Om elektrische personenmobiliteit mogelijk te maken moet er voldoende publiek toegankelijke laadinfrastructuur zijn voor inwoners die niet op eigen terrein of op hun werk kunnen laden. De provincies Utrecht, Noord-Holland en Flevoland werken samen in het ondersteunen van gemeenten bij het uitrollen van laadinfrastructuur. Het aantal publiek toegankelijke laadpunten in onze provincie is in 2023 minder hard gegroeid. Wel zijn er veel private laadpunten bijgekomen (14.600 in 2023 tegen 8.000 in 2022). Overall gaat het goed met de laadinfrastructuur in onze provincie. Er zijn eind 2023 in totaal ongeveer 61.000 laadpunten voor ongeveer 46.000 volledige elektrische auto’s en ongeveer 36.000 plug-in hybride auto’s.

In het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) is opgenomen dat we gemeenten ondersteunen bij het stimuleren van elektrische deelauto’s. Daarin werken we samen met Goedopweg. In 2023 zijn 16 gemeenten ondersteund met kennis, informatie en communicatiematerialen. In de gemeente Soest zijn we gestart met een pilot waarin gesprekken worden gevoerd met inwoners over de voordelen van elektrische deelauto’s. Het doel is hiermee een nieuwe doelgroep van elektrische autogebruikers aan te boren.

Met bedrijven is actief gecommuniceerd over het ontwikkelen van laadinfrastructuur, onder andere via het Logistiek Platform Utrecht. Er is een prognosekaart gemaakt van toekomstige publieke laadpunten. Ook is er een concessie verleend voor de ontwikkeling van snellaadinfrastructuur in onze provincie.

Het aantal (semi) publieke laadpunten voor elektrisch vervoer in de provincie Utrecht is gegroeid van 12.600 (streefwaarde 2022) naar 15.600.

De verwachte realisatie is 14.600 (semi-)publieke laadpunten. De levertijden van nieuwe aansluitingen lopen op. Daardoor verschuift een deel van de laadpunten naar 2024. Daarnaast is er een sterke groei in het aantal private laadpunten. Bezitters van elektrische auto’s willen op de goedkoopste manier laden en dat is vaak thuis, waarbij de opgewekte stroom van zonnepanelen wordt gebruikt.

We werken samen met gemeenten de maatregelen voor het versnellen van EV uit zoals opgenomen in het RMP.

We ondersteunen 10 bedrijventerreinen bij de ontwikkeling van publiek toegankelijke laadinfrastructuur voor transport en logistiek.

Laadnetwerk uitgebreid tot 600 snellaadstations (MRA-Elektrisch).