Programma 4. Energietransitie

4.1.1

De ondersteuning van inwoners voor energiebesparing is beter (door o.a. gemeenten, woningcorporaties en Verenigingen van Eigenaren).

Begin 2023 ontvingen 11 gemeenten subsidie voor de inzet van isolatievouchers voor woningeigenaren met een smalle beurs. Daarmee namen 24 van de 26 gemeenten deel aan de versnellingsaanpak die we in 2022 ontwikkelden. In totaal zijn 2.258 isolatievouchers beschikbaar gesteld. Hiervan zijn tot eind 2023 861 vouchers ingezet.

Het Rijk heeft middelen beschikbaar gesteld om in de komende jaren het isoleren van koopwoningen met slechte energielabels aan te jagen. Hiermee kan een vervolg worden gegeven aan de inzet op het isoleren van woningen van de meest kwetsbare woningeigenaren. Gemeenten hebben hiervoor isolatieplannen opgesteld en ingediend bij het Rijk. Wij hebben gemeenten intensief ondersteund bij het opstellen van deze plannen. Voor 11 gemeenten gaan we een gezamenlijke opdracht voor de uitvoering van de isolatieplannen in de markt zetten om schaalvoordeel te creëren. De voorbereidingen zijn in 2023 getroffen. In 2024 vindt de aanbesteding plaats. Om de bovenlokale samenwerking langjarig te borgen en te verbreden en gezamenlijk aan opbouw van kennis en data te werken, hebben we in 2023 gewerkt aan het opzetten van een Energie Diensten Centrum (EDC). Het EDC gaat in 2024 officieel van start met naar verwachting 21 deelnemende gemeenten.

Om naast de particuliere woningeigenaren ook de particuliere verhuurders te stimuleren om meer energie te besparen, hebben wij in samenwerking met gemeenten voor deze specifieke doelgroep een steunpunt opgezet. Met de woningcorporaties is 2 keer een strategisch overleg geweest. Hieruit is een agenda voortgekomen waarin de gemeenschappelijke doelen zijn geformuleerd. Verder hebben we de subsidiemogelijkheden verruimd zodat we ook kleinere verenigingen van eigenaren (VvE’s) kunnen helpen bij het laten opstellen en uitvoeren van hun verduurzamingsplannen.

Een analyse van de Transitie Visies Warmte laat, volgens het landelijke beeld, zien dat er voor veel wijken en buurten nog geen voorkeur is bepaald voor een collectief warmtenet of voor individuele elektrische warmtepompen. Op verzoek van enkele gemeenten zijn we een verkenning gestart. Zo willen we onderzoeken in welke situaties een warmtenet op straat- of clusterniveau een geschikte tussenoplossing kan zijn.

Bewonersinitiatieven die aan de slag willen met de verduurzaming van hun eigen buurt, kunnen terecht bij het Servicepunt Warmte. In het eerste jaar dat het Servicepunt bestaat, wist een tiental initiatieven dit servicepunt te vinden voor een advies. Daarnaast verspreidde het Servicepunt kennis over succesvolle aanpakken, onder meer tegen energie-armoede.

We willen minimaal 5 gemeenten ondersteunen bij de ontwikkeling van een inclusieve wijkgerichte aanpak voor aardgasvrije wijken.

Vanwege een rijksregeling is de nadruk bij gemeenten verschoven van wijkgerichte aanpakken naar het opstellen van meerjarige isolatieplannen voor woningen met slechte energielabels. In 2023 zijn 2 gemeenten met subsidie ondersteund en zijn er nog 3 subsidieaanvragen van gemeenten in behandeling.

Het Servicepunt Warmte gaat van start. Dit servicepunt zal minimaal 5 succesvolle aanpakken identificeren en verspreiden en minimaal 5 projecten in de initiatieffase verder helpen.

Doelstelling is om in 2023 alle 26 gemeenten in onze provincie de mogelijkheid te bieden om mee te doen met de versnellingsaanpak isolatievouchers voor huishoudens met lagere inkomens en een eigen huis.

Met de corporaties starten we een strategisch overleg om inzicht te krijgen in de uitvoering van nationale afspraken over de versnelling van de verduurzaming van hun woningbestand. Ook kijken we welke rol we kunnen spelen voor overig huurwoningen.

We ondersteunen via de Uitvoeringsverordening subsidie Energietransitie provincie Utrecht (UsET 2021) minimaal 3 collectieve (blok- of straatgericht) ontzorgingsprojecten voor kleine VvE’s waarbij meerdere kleine VvE’s in samenhang worden betrokken.

Er zijn 2 subsidieaanvragen ingediend, maar nog niet verleend in 2023. Er zijn nog weinig partijen die het bundelen van kleine VvE's oppakken om een aanvraag in te kunnen dienen.