Programma 4. Energietransitie

4.3.1

Wet- en regelgeving zijn beter afgestemd op energietransitie (lobby).

In 2023 hebben we prioriteit gegeven aan gebouwgebonden financierings- en ontzorgingsconcepten, oplossingen voor netcongestie, stimuleren van zon-op-dak en de (financiering van de) warmtetransitie, waaronder warmtenetten. Vanuit het Rijk waren er doeluitkeringen voor gemeenten en provincies voor uitvoering van de warmtetransitie. De oproep vanuit gemeenten om publiek eigendom van warmtenetten af te dwingen is, met steun vanuit de provincies, overgenomen in de wet Collectieve Warmte. Deze wetswijziging is bedoeld om het vertrouwen van inwoners in warmtenetten te vergroten. Verder zijn we samen met andere overheden en organisaties in gesprek met het Rijk over het bundelen van subsidieregelingen voor diverse gebouweigenaren binnen een wijkaanpak. In 2023 zijn ook kleine stapjes gezet om een oplossing te vinden voor gebouwgebonden financiering, al is het doel nog niet bereikt. Het Rijk volgt met interesse onze aanpak om een Energie Diensten Centrum op te richten. Onze lobby voor het stimuleren van zon-op-dak bij schoolgebouwen is succesvol geweest: het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft besloten om Stichting Schooldakrevolutie in 2024 subsidie te geven. Het Rijk heeft in 2023 gewerkt aan een aanpak van netcongestie en we zijn als provincie goed in beeld. In IPO-verband zijn onder andere afspraken gemaakt met het ministerie van EZK over het beschikbaar stellen van uitvoeringsmiddelen voor de extra taken van provincies in de aanpak van netcongestie.

Er zijn concrete stappen gezet in het realiseren van de lobbydoelen die voor 2023 geprioriteerd zijn.