Programma 4. Energietransitie

4.3.2

Innovaties leveren een grotere bijdrage aan duurzame energievoorziening.

In 2023 hebben we binnen de pijler innovatie prioriteit gegeven aan slimme oplossingen om netcongestie te verminderen en de renovatieopgave te versnellen.

In de regio zijn veel partijen die slimme oplossingen hebben voor netcongestie. We hebben samen een innovatieagenda opgesteld en zijn gestart met de uitvoering van een aantal projecten. Zo hebben wij met Stedin een aanpak ontwikkeld voor het ondersteunen van energiehubs op bedrijventerreinen. Deze aanpak bestaat uit het bieden van kennis en capaciteit, een bijdrage aan haalbaarheidsstudies en investeringen en kennisdeling via bijeenkomsten. We werken hierbij nauw samen met gemeenten, bijvoorbeeld bij de energiehub in Veenendaal en het maken van een digitale tweeling van het energiesysteem op De Wieken in Amersfoort. Eind 2023 waren we betrokken bij 13 initiatieven waarin de haalbaarheid van een energiehub wordt onderzocht. Daarnaast hebben we partijen ondersteund bij het ontwikkelen van projecten. We hebben subsidie verleend aan een pilotproject voor een energiemanagementsysteem op het Utrecht Science Park. Ook zijn met onze steun een aantal grote innovatieprojecten voorbereid en voor financiering ingediend bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en het programma Kansen voor West.

Rond het onderwerp ‘Energierenovaties in de gebouwde omgeving’ hebben we met regionale partners zoals de Hogeschool Utrecht, het Utrecht Sustainability Institute (USI) en gemeente Utrecht samengewerkt in de Nationaal Groeifondsaanvraag ‘Toekomstbestendige Leefomgeving’. De aanvraag is begin 2023 gehonoreerd. In dit programma werkt een landelijk consortium aan innovatie in de infra- en bouwsector, waaronder renovatie. De focus ligt daarbij op circulariteit, biobased, digitalisering, industrialisatie en de beschikbaarheid van voldoende technisch personeel. Eind 2023 zijn de voorbereidingen afgerond en is gestart met de uitvoering.

Om agrariërs en energiecoöperaties te helpen bij het verkennen van de mogelijkheden naar de productie van waterstof, onder andere in het landelijk gebied, is een overzicht opgesteld met kansen en een stappenplan.

3 grotere innovatieprojecten (proeftuinen) zijn ondersteund en begeleid naar financiering door organisaties als het Groeifonds, de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) of RVO.

We ondersteunen minimaal 1 initiatief van een hogeschool of universiteit waarin publieke en private partijen samen onderzoek doen naar een onderwerp dat relevant is voor de energietransitie in de provincie Utrecht.

Er is een voorstel uitgewerkt voor een financieringsinstrument in navolging van het onderzoek naar investeringsmogelijkheden om de energietransitie te versnellen

Begin 2023 is het onderzoek naar financieel instrumentarium om de energietransitie te versnellen afgerond. In het coalitieakkoord is hiervoor € 50 miljoen opgenomen. Er wordt een voorstel uitgewerkt met een aantal financieringsinstrumenten waarover in de eerste helft van 2024 een besluit kan worden genomen.

Er worden met onze financiële bijdrage 5 schaalbare energie-innovaties (pilots) getest binnen de provinciegrenzen.