Programma 4. Energietransitie

4.2.4

Het aandeel duurzame warmtebronnen voor de verwarming van gebouwen is groter.

Warmtenetten die gevoed worden met duurzame warmtebronnen zijn voor bepaalde wijken het beste alternatief voor aardgas, maar de aanleg en uitbreiding van warmtenetten stagneert. De Wet Collectieve Warmte (WCW), met als beoogde ingangsdatum januari 2025, moet hier verandering in brengen. Deze nieuwe warmtenet voorziet onder meer in een andere tariefberekening die niet langer gebaseerd is op de gasprijs. En in een verplicht meerderheidsaandeel voor publieke partijen. Omdat warmtenetten ook in onze provincie een belangrijk onderdeel zijn van de energietransitie, is in 2023 onderzocht welke rol wij kunnen spelen bij het realiseren van deze publieke warmtenetten. Zo kunnen in 2024 hierover besluiten worden genomen. Tegelijkertijd zijn en worden in diverse gemeenten met onze financiële studies en projecten uitgevoerd om de haalbaarheid van een warmtenet te onderzoeken.

De beschikbaarheid van duurzame warmtebronnen is niet alleen van belang voor nieuwe warmtenetten, maar ook voor de verduurzaming van bestaande warmtenetten. Om meer informatie te krijgen over de geschiktheid van de bodem voor geothermie in onze provincie, zijn we betrokken bij 3 projecten voor proefboringen vanuit het landelijke SCAN-onderzoeksprogramma. De proefboring in de regio Amstelland is in december 2023 afgerond. Deze boring levert informatie op over de bodem in het noordwestelijke deel van de provincie. Verder zijn we betrokken bij een initiatief in de gemeente Utrecht om te zoeken naar een geschikte locatie voor het winnen van aardwarmte.

Een andere grote potentiële warmtebron is aquathermie: het benutten van warmte uit afval-, oppervlakte- of drinkwater. In 2023 hebben we steun verleend aan studies vanuit onder meer de gemeenten Baarn, Utrechtse Heuvelrug en Leusden om de benutting van deze warmte in kaart te brengen. Behalve gemeenten zijn er ook bewonerscollectieven die vanuit de provincie steun hebben gekregen om de mogelijkheden van aquathermie te verkennen (o.a. uit Soest, Utrecht en Maarssen). Het project om warmte uit de Lek te benutten voor Everdingen heeft, na een positieve uitkomst van een 1e onderzoek, subsidie gekregen voor een vervolgonderzoek. Verder zijn we betrokken bij een studie die in opdracht van het ministerie wordt uitgevoerd over de beschikbaarheid van groen gas, dat bedoeld is om toe te voegen aan het aardgasnetwerk.

De kansenkaarten warmte in GIS zijn geactualiseerd, aangevuld met de geanalyseerde transitievisies warmte en ‘match’ van vraag en aanbod.

Ten minste 5 gemeenten met wijken waar collectieve oplossingen voor de hand liggen (‘match’ van vraag en aanbod) worden gestimuleerd en ondersteund om de mogelijkheden voor een warmtenetwerk nader uit te werken.

Ten minste 4 lopende en 2 nieuwe projecten voor duurzame warmtewinning waaronder aquathermie, geothermie en seizoensopslag (HTO) worden ondersteund.

Voor geothermie wordt in geselecteerde kansrijke gebieden minimaal 1 project ondersteund met seismische metingen, locatieonderzoek en omgevingsmanagement (dus interactie en afstemming met omwonenden).

Er is een plan van aanpak voor het financieringsvraagstuk (hoe warmtenetwerken te financieren en de mogelijke rol hierin van de provincie) aangevuld met andere instrumenten gericht op realisatie.

Rapport Rolneming Provincie Utrecht in Warmtetransitie