Programma 4. Energietransitie

4.4.2

De provincie Utrecht benut haar eigen mogelijkheden voor een duurzame energieopwekking beter.

Na aanzienlijke investeringen in de afgelopen jaren waren in 2023 de complexere projecten onderwerp van onderzoek. Het vraagt veel tijd om de opties voor verduurzaming te onderzoeken en de haalbaarheid blijkt lastig.

De best haalbare opties zijn eerst gerealiseerd (zon-op-dak van panden) maar er zijn ook contracten gesloten voor ingewikkelder objecten zoals tramhaltes en parkeergarages in 2022 en carpoolplaatsen in 2023. Bij de N233 is onderzocht of ook wegen een bron van duurzame energie kunnen zijn. Voor het winnen van warmte bleek dat in deze situatie nog niet mogelijk. Er komen wel zonnepanelen langs de weg. We volgen de ontwikkelingen in het veld om te kijken of het stroomnet van de tram gebruikt zou kunnen worden om de gevolgen van netcongestie te verlichten.

Er zijn op 4 provinciale carpoolplaatsen solarcarports gerealiseerd.

De concessie voor de bouw van de solarcarports is niet voor 4 maar voor 10 carpoolplaatsen verleend. De ontwikkeling, vergunningverlening en subsidieverlening vraagt meer tijd dan verwacht. Daardoor zijn er nog geen solarcarports operationeel. De voorbereidingen daarvoor zijn in volle gang.

Er is een besluit genomen over de inzet van duurzame warmte uit asfalt bij de verbreding van de N233 (Rondweg-Oost in Veenendaal) en de potentie voor duurzame warmte bij andere reconstructies van provinciale wegen.

Het onderzoek is afgerond en heeft geleid tot een negatief advies over deze toepassing. Er zijn nog geen andere reconstructies gepland waar de omstandigheden voor warmte uit asfalt beter zijn dan bij de N233. Er zijn wel kansen voor zonnepanelen langs de N233.

Andere mogelijkheden voor energieopwekking bij eigen grondposities, wegen en ov-assets zijn in beeld gebracht of onderdeel van projecten geworden.

De kansen voor energieopwekking worden gescreend, maar hier zijn nog geen goede opties uit gekomen.