Programma 8. Economie

8.5.2

Recreatievoorzieningen zijn kwalitatief sterker en worden beter gebruikt

In 2023 is de nieuwe uitvoeringsorganisatie voor de beide recreatieschappen gestart. De organisatie voor het recreatieschap Stichtse Groenlanden is ondergebracht bij Staatsbosbeheer. En de organisatie voor het Plassenschap Loosdrecht bij gemeente Wijdemeren. De personele overgang van de medewerkers van Recreatie Midden-Nederland naar de nieuwe organisaties is soepel verlopen. De samenwerking met Staatsbosbeheer gaf fricties. Dat kwam doordat Staatsbosbeheer onbekend was met het werken voor een gemeenschappelijke regeling als de Stichtse Groenlanden. Ook de financiële organisatie vraagt nog aandacht.

Bij het Plassenschap Loosdrecht zijn de afspraken over de werkzaamheden in 2023 voortvarend opgepakt. Er is een 4-jarig onderhoudsplan met financieel perspectief vastgesteld. Dit leidt overigens wel tot een toename van de deelnemersbijdrage. In 2024 vindt hierover besluitvorming plaats.

In de motie ‘Alleen samen krijgen we recreatie op de kaart’ is gevraagd om een zo breed mogelijke samenwerking op te zetten. Met alle overheden en eigenaren van terreinen voor recreatie. In het afgelopen jaar zijn gesprekken gevoerd met diverse partijen. Dit heeft niet geleid tot concrete organisatorische voorstellen voor samenwerking. Er is wel bereidheid om gezamenlijk te werken aan de recreatie in onze provincie. Maar het is lastig partijen te interesseren voor een diepgaandere samenwerking dan die er al is, bijvoorbeeld bij het Routebureau. Samenwerking in de vorm van 1 recreatieschap is geen reële mogelijkheid.

Over het programma Groen Groeit Mee wordt in Programma 1 gerapporteerd.

Vanuit het voormalige programma Recreatie om de Stad (RodS) werken we nog aan 6 projecten en de verkoop/overdracht van grond. De projecten betreffen de realisatie van fietspad IJsselwetering als onderdeel van gebiedsontwikkeling Hollandse IJssel. En van fietspad Reijerscop. Daarnaast werken we nog aan de projecten:

• Verlengde Meerlopad, Hampoort;
  • Heemstede Noord;
  • Recreatieverbinding Laagraven.

In 2023 zijn er 3 RodS-bouwkavels verkocht. Dat is 1 meer dan begroot. De inkomsten van deze bouwkavels worden gebruikt om de lasten van de RodS-projecten te dekken. Voor de volledige uitvoering van de restantprojecten RodS ontstaat waarschijnlijk een dekkingstekort. Onder andere door inflatie. Hiervoor zal een oplossing voor moeten worden gezocht in 2024.

Monitoring overgangsfase nieuwe samenwerking recreatieschappen.

Verbreding van de samenwerking in andere gebieden en met zoveel mogelijk partners.

Voor nieuwe samenwerkingsorganisaties is geen draagvlak.

Werkzaamheden RodS-pogramma voor Hampoort, IJsselbos-West en de fietspaden Reijerscop en IJsselwetering afronden.

De projecten fietspaden Reijerscop en IJsselwetering bevinden zich nog in de planfase. Deze zullen in 2024 naar de realisatiefase gaan. De werkzaamheden lopen conform projectplanning.