Programma 8. Economie

8.3.2

De transitie naar een circulaire economie gaat sneller

Ons circulair economisch beleid is onderdeel van de uitvoeringsagenda circulaire samenleving. De interventies zijn gericht op de ontwikkeling van een innovatief regionaal economisch systeem. Daarin zijn we koploper in (vernieuwende) ketensamenwerking. Dit doen we niet alleen, maar samen met onze partners in de regio. Zoals de ROM Utrecht Region. In 2023 zijn we gestart met de pilot van de ketenregisseur. Daarvan zijn de 1e positieve signalen binnengekomen. Ondernemers in een keten worden praktisch geholpen om hun bedrijfsprocessen circulair(der) te maken. Mede door de ketenregisseur. Er is er een analyse gemaakt van de Europese subsidies voor de circulaire transitie. In september 2023 is hiervoor een event gehouden. Daarnaast zijn we aangesloten bij de Kopgroep Circulair Financieren. Dat is onderdeel van onze focus op het financierbaar maken van de circulaire transitie.

Circulariteit is verder ingebed in de bredere activiteiten van Economie waaronder onderwijs en arbeidsmarkt, werklocaties en ondernemerschap.

(Inter)nationale programma's en fondsen zijn verkend voor innovatief circulair ondernemerschap.

De gestructureerde en gestroomlijnde informatie voor ondernemers over circulaire economie is geborgd en verder onder de aandacht gebracht van ondernemers.