Programma 8. Economie

8.1.1

De arbeidsmarkt functioneert beter door goede aansluiting vraag en aanbod

Met de UTA streven wij naar het terugdringen van kwalitatieve en kwantitatieve arbeidsmarkttekorten in cruciale sectoren. Zoals onderwijs, techniek, zorg en ICT. De UTA draagt bij aan duurzame arbeidsmarktoplossingen voor maatschappelijke transities. Door samen met publieke en private partners te investeren in een toekomstgerichte beroepsbevolking. De aanpak van de UTA als krachtige regionale samenwerking werpt inmiddels haar vruchten af. Zo zijn in 2023 6 impulsplannen geaccordeerd. Daarmee is het totaal aantal bereikte mensen in de regio Utrecht de grens van 3000 gepasseerd. In oktober 2023 stonden we stil bij het 1,5-jarig bestaan van de UTA. Om de samenwerking en successen in de regio te vieren. In 2023 zijn daarnaast nog enkele andere mijlpalen bereikt. Zo heeft de samenwerking GeLUK (Gezonde Leefomgeving Utrecht Kennisconsortium) € 7,2 miljoen ontvangen vanuit het Nationaal Groeifonds. Om de duurzaamheidstransitie te versnellen door onderwijs, praktijk en innovatie te integreren. Bovendien is gestart met de implementatie en daarmee de inrichting van een operationeel fonds. Na een succesvolle verkenning naar een Talentfonds regio Utrecht om om- en bijscholing toegankelijk te maken.

De onderbesteding op beleidsdoel 8.1.1 komt voort uit het feit dat de implementatie van het Regionaal Talentfonds Utrecht op zich liet wachten. In 2023 zijn hier alle voorbereidingen voor getroffen. Maar de daadwerkelijke implementatie is doorgeschoven naar 2024. Daarom wordt hiervoor een bestemmingsreserve opgenomen.

De Utrecht Talent Alliantie heeft minimaal 5 akkoorden gesloten met ondernemers, kennisinstellingen en overheden die bijdragen aan het bereiken van de doelstellingen.

Realisatie van 10% van de 7-jarige doelen van de Utrecht Talent Alliantie  Dwz. 3.750 overgestapt naar toekomstgerichte sectoren, 60.000 personen deelgenomen aan Leven Lang Ontwikkel-activiteit en 11.200 bereiken het basisniveau digitale vaardigheden

De Utrecht Talent Alliantie heeft minimaal € 5 miljoen vanuit het Rijk of Europa verbonden aan de doelstellingen, een belangrijke route daarvoor is het Nationaal Groeifonds (2e en 3e ronde).