Programma 8. Economie

8.5.6

Het zakelijk toerisme is groter en verder versterkt

Het zakelijk toerisme biedt kansen voor onze regio. Wij hebben de samenwerking tussen diverse gemeenten en DMO’s vergroot. Dat deden we middels een regionale aanpak van het zakelijk bezoek (kennisevenementen, meetings en congressen). Zo gaan onze partners Utrecht Convention Bureau, RBT Heuvelrug & Vallei, Citymarketing Regio Amersfoort en Woerden Marketing een aanpak ontwikkelen voor het aanjagen van internationaal en zakelijk bezoek. Dit past goed in de beoogde spreiding van zakelijke bezoekersstromen. Een regionaal plan zakelijk toerisme is in lijn met het economisch beleid en de Congresalliantie Utrecht gestart. Er is sprake van toename van het aantal congressen en subsidieaanvragen hiervoor.

We hebben met Utrecht Convention Bureau, RBT Heuvelrug & Vallei en diverse regiogemeenten in 2023 het zakelijk toerisme voor kennisevenementen versterkt met de realisatie van een nieuw online platform en gezamenlijke research.

5 kenniscongressen zijn gerealiseerd met onze subsidie.