Programma 8. Economie

8.5.3

De samenwerking tussen partners in de regio is sterker

Samenwerking is van grote betekenis voor de (door)ontwikkeling van de vrijetijdseconomie. Daarom is actief met de partijen in de recreatieve en toeristische sector samengewerkt. Samenwerking vindt onder andere plaats binnen het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug (NPUH), de Innovatietafel Toerisme Heuvelrug en het Gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen (OVP). Om ook de landgoedeigenaren goed te betrekken bij het NPUH is de samenwerking aangepast.

Binnen het OVP richten wij ons op de realisatie van baggerwerkzaamheden. En het versterken van de recreatieve functie. Het baggeren is in uitvoering. Het “Rondje om de Zuid” als mogelijke nieuwe vaarverbinding is onderzocht. Uit deze verkenning is gebleken dat dit rondje niet haalbaar is.

De resultaten van het 4-jaarlijks bezoekersonderzoek naar het bezoek van de recreatieterreinen zijn in het 1e kwartaal van 2023 gepresenteerd.

In het najaar is een netwerkdag georganiseerd met een grote opkomst vanuit verschillende gremia. Naast gemeenten hebben ook landelijke organisaties geparticipeerd op deze dag.

Het onderzoek naar recreatiedruk in natuurgebieden is eind 2023 afgerond en in een rapportage vastgelegd. De conclusies en de vervolgstappen zullen aan PS worden aangeboden.

Jaarlijks wordt een netwerkdag georganiseerd voor de partners om met elkaar te praten over actuele thema’s.

We nemen actief deel aan de Innovatietafel (samen met gemeenten en ondernemers) voor nieuwe initiatieven en nieuwe ideeën met het doel deze te realiseren, eventueel met financiële ondersteuning.

Bij het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei functioneert de innovatietafel. De verbreding hiervan vormt onderdeel van de discussie over de samenwerking met zoveel mogelijk partijen. Dit is nog niet van de grond gekomen.

Uitvoeren en coördineren van onderzoek naar trends en ontwikkelingen, samen met de Landelijke Data Alliantie.

Onderzoek naar de toegenomen recreatiedruk in natuurgebieden wordt in 2023 afgerond.