Programma 8. Economie

8.4.2

Werklocaties zijn duurzamer (circulair, klimaat, energie, gezondheid) en economisch krachtiger

Werklocaties staan voor een grote verduurzamingsopgave. En zij kunnen een belangrijke rol spelen in het behalen van doelstellingen voor:

• circulariteit
  • klimaatadaptatie
  • energietransitie
  • duurzame mobiliteit
  • gezondheid

In 2022 zijn met gemeenten/regio’s kwalitatieve afspraken gemaakt. Die gaan over verduurzaming van nieuwe en bestaande locaties in de regionale programmering. Om zo verduurzaming van werklocaties te bewerkstelligen. Verduurzaming van werklocaties zal nog meer aandacht krijgen in een nieuwe cyclus van programmeren die in 2024 van start gaat. Dit jaar is een verkennend onderzoek afgerond naar de (on)mogelijkheden van:

• uitgifteprotocollen;
  • eventuele duurzaamheidcriteria in dergelijke protocollen;
  • onze rol daarin.

Op basis van dit onderzoek zijn in de Omgevingsverordening enkele wijzigingen over duurzaam en intensief ruimtegebruik doorgevoerd.

We stimuleren bedrijven om gezamenlijk met deze uitdaging aan de slag te gaan. Door de organisatiegraad te verbeteren. Om op die manier bedrijventerreinen te verduurzamen. We hebben dit jaar 2 provinciale aanjagers aangesteld. Die gaan de organisatiegraad verbeteren. Deze aanjagers zijn samen met bedrijven en gemeenten aan de slag gegaan met het verbeteren en bestendigen van de samenwerking. We zien dit als 1e stap naar de aanpak van de grote provinciale opgaven in het kader van verduurzaming. Ook in de werkzaamheden van OMU is structureel aandacht voor het thema duurzaamheid. Tot slot gaan we samenwerkingsovereenkomsten aan (zogenaamde Green Deals) om de verduurzaming van bedrijventerreinen verder te stimuleren, in samenwerking met andere overheden, (georganiseerd) bedrijfsleven en andere instanties. Voorbeelden hiervan zijn de Green Deals voor Lage Weide, Montfoort en voor de samenwerking met IVN in het programma Werklandschappen van de toekomst.

Afspraken over verduurzaming van nieuwe en bestaande locaties in de regionale programmering met gemeenten/regio’s.

In 2022 zijn kwalitatieve afspraken gemaakt over verduurzaming van nieuwe en bestaande locaties in de regionale programmering met gemeenten/regio’s. Verduurzaming van werklocaties zal nog meer aandacht krijgen in een nieuwe cyclus van programmeren. Die gaat in 2024 van start. In 2023 is al gestart met de 1e aanpassingen voor het programmeringskader. Dat is ter voorbereiding op de cyclus van programmeren in 2024.

In samenwerking met gemeenten verkennen uitgifteprotocol en vastleggen afspraken over hoe nieuwe en hernieuwde ruimte op werklocaties wordt uitgegeven met minimale eisen op het gebied van intensiteit van gebruik en duurzaamheid.

In de uitvoering van het Plan van Aanpak Toekomstbestendige bedrijventerreinen heeft OMU ook aandacht voor het verder verduurzamen van bestaande werklocaties.

Verbeteren organisatiegraad op bedrijventerreinen, met ook aandacht voor duurzaamheid.

Er zijn 2 provinciale aanjagers aangesteld. Die gaan de organisatiegraad op bedrijventerreinen verbeteren. Duurzaamheid heeft een belangrijke plek in de aanpak. Resultaten van de inzet van de aanjagers worden de komende jaren verwacht.