Programma 8. Economie

8.5.4

Het bestemmingsmanagement is efficiënter en effectiever

Toerisme is een belangrijke pijler voor de regionale economie. Spreiding van bezoek in tijd en ruimte is wenselijk om de balans tussen ‘reuring en rust’ te bewaren. Dit is samen met gemeenten en Destinatiemarketing-organisaties (DMO's) opgepakt. Begin 2023 is een coöperatie operationeel. Die functioneert als koepelorganisatie van de DMO's. Binnen en met de coöperatie wordt effectiever en efficiënter gestuurd op toerisme.

In de contacten met de gemeenten wordt het bestemmingsmanagement structureel onder de aandacht gebracht. En in april hebben we een bijeenkomst georganiseerd voor de gemeenten over dit onderwerp. Dat deden we in samenwerking met het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC).

Er zijn initiatieven gestart om op landelijk niveau te komen tot een Landelijke gastvrijheidstafel. Dit initiatief moet ertoe leiden dat er op landelijk niveau weer een aanspreekpunt is om gezamenlijk te spreken over de vrijetijdsector. In dit proces wordt voor de provincies een belangrijke rol gezien.

De evaluatie van de start van La Vuelta Holanda 2022 is voorgelegd aan de Staten. Het is een geslaagd evenement geweest. Gezamenlijk met inwoners, bedrijven en een breed maatschappelijk veld. Aan het activatieprogramma op het gebied van sport, cultuur en kennis is door velen meegedaan. Met positieve maatschappelijke effecten op deze terreinen. Uit de uitgevoerde evaluatie blijkt dat La Vuelta Holanda een grote economische spin-off heeft gehad. Hoge bezoekersaantallen, bestedingen in horeca en overnachtingen hebben hieraan bijgedragen. Daarnaast hebben er ook diverse bijeenkomsten met het bedrijfsleven plaatsgevonden. De thema's duurzaamheid, innovatie, gezond stedelijk leven en de economische activatie hebben veel aandacht gekregen.

Uiteindelijk is er financieel nog een bedrag teruggestort. De Stuurgroep La Vuelta heeft daarbij geadviseerd om in het kader van de legacy deze gelden voor sport in te zetten.

Vaste samenwerking met de DMO’s in een coöperatie met een bijbehorend jaarprogramma, passend bij het landelijk Perspectief 2030 en de ontwikkelingen in onze provincie.

3 gemeenten hebben met onze steun het bestemmingsmanagement vertaald in hun lokale beleid