Programma 8. Economie

8.3.1

Het economisch klimaat is beter met meer innovatieve startups en scale-ups

De ROM had de strategie om te focussen op 3 ecosystemen (Life Sciences & Health, Earth Valley, Media & Gaming). Dat heeft gezorgd voor een extra impuls aan dit gunstige innovatieklimaat. In 2023 lag de focus op het bouwen van deze ecosystemen. Belangrijk was het:

• kennen van de innovatieve ondernemers;
  • bouwen en laten groeien van online groepen;
  • investeren in aansprekende ondernemingen.

Ook heeft de ROM in 2023 bij elk ecosysteem businessplannen opgewerkt tot investeerbare projecten en programma’s. In nauwe samenwerking met ondernemers. Denk aan de Regional Innovation Valley om de Utrechtse Heart of Health-propositie te versterken, maar ook aan de Media Innovation Hub in Hilversum. Door deze projecten te realiseren:

• zien de deelnemers dat het ecosysteem voor hen werkt;
  • halen we middelen naar de regio;
  • stimuleren we samenwerking en kennisdeling.

Met de komst van de ROM is het groeikapitaal voor startups fors toegenomen. Daardoor was de ROM met 20 weloverwogen investeringen in 2023 de meest actieve investeerder in de regio.

Daarom verstrekte de provincie ook in 2023 subsidie aan incubators. Dit zijn de organisaties die startups en scale-ups ondersteunen in hun ontwikkeling. We werken aan het versterken van de juiste randvoorwaarden voor de ontwikkeling van nieuwe startups en de doorontwikkeling van scale-ups. Dat doen we samen met de ROM Regio Utrecht en de incubators.

In 2023 hebben Utrechtse bedrijven hun innovatieve plannen aan ons gepresenteerd voor ondersteuning. Utrechtse bedrijven dienden in het kader van de MIT-regeling 132 aanvragen in. Hiervan hebben 55 aanvragen een financiële ondersteuning ontvangen. Namelijk 43 haalbaarheidsprojecten en 12 R&D-samenwerkingsprojecten. De MIT-regeling is landelijk geëvalueerd in 2023. En benadrukt het belang van de MIT-subsidies voor het versterken van het innovatieklimaat. In 2023 investeerden we verder actief in innovatieprojecten in de breedte en meer specifiek op klimaat. De impact van deze investeringen gaan wij samen met de ROM in de komende jaren volgen.

Er is een sterker ecosysteem voor start-ups in de regio Utrecht met meer onderlinge samenwerking tussen de organisaties. Dit ecosysteem richt zich op oplossingen voor maatschappelijke opgaven voor gezond stedelijk leven in de regio Utrecht.

Er zijn door inzet van de ROM Regio Utrecht 7 start-ups gericht op gezond stedelijk leven geholpen in hun groeifinanciering door 7 investeringen vanuit het POC fonds van de ROM Regio Utrecht.

Er hebben 25 bedrijven deelgenomen aan het Investor Readiness Programme (IRP) van de ROM Regio Utrecht. Van daaruit zijn 6 scale-ups gericht op gezond stedelijk leven geholpen in hun groeifinanciering door investeringen vanuit het Participatiefonds.

Er zijn (mede) door de ROM Regio Utrecht 10 samenwerkingsverbanden tot stand gebracht met scale-ups en innovatieve bedrijven gericht op (PPS-)projecten die een bijdrage leveren aan gezond stedelijk leven (onder andere Nationaal Groeifonds).

Het innovatieve mkb is ondersteund met de MIT-regeling met minimaal 40 haalbaarheidsonderzoeken en ongeveer 12 R&D-samenwerkingsprojecten.

Door Kansen voor West is een openstelling van minimaal € 5 miljoen van kracht, voor het ondersteunen van initiatieven van consortia die bijdragen aan de 3 Utrechtse (hoofd) ecosystemen; Life Sciences & Health, Earth Valley en Media/Tech.

Er is een procesmanager voor campusontwikkeling van Utrecht Science Park USP Bilthoven.