4.6.5 Programma 5. Bereikbaarheid I- Algemeen
Beleidsdoelen | Bijgestelde begroting 2023 | Rekening | Verschil |
---|---|---|---|
Lasten | |||
5.1 Het provinciale netwerk is sterk | 53.050 | 53.349 | -298 |
5.2 Hoge kwaliteit, diversiteit knoopp. | 1.349 | 1.059 | 289 |
5.3 Locaties per fiets veilig, comfort | 22.063 | 17.599 | 4.464 |
5.4 Aantal verkeersdoden,gewonden laag | 3.620 | 4.709 | -1.089 |
5.5 Kwaliteitsnet goederenverv. op orde | 1.418 | 1.513 | -95 |
5.6 Effecten mobiliteit op leefomgeving | 1.531 | 1.107 | 424 |
5.7 Vraag-aanbod mob. goed afgestemd | 2.731 | 2.968 | -237 |
5.8 Verkenningen, regionale programma's | 9.836 | 8.677 | 1.159 |
Totaal lasten voor bestemming | 95.597 | 90.982 | 4.615 |
Baten | |||
5.1 Het provinciale netwerk is sterk | 1.650 | 1.610 | -40 |
5.3 Locaties per fiets veilig, comfort | 1.735 | 1.384 | -351 |
5.5 Kwaliteitsnet goederenverv. op orde | 215 | 256 | 41 |
5.6 Effecten mobiliteit op leefomgeving | 218 | 271 | 53 |
5.7 Vraag-aanbod mob. goed afgestemd | 106 | 106 | |
Totaal baten voor bestemming | 3.818 | 3.628 | -190 |
Saldo baten en lasten voor bestemming | -91.779 | -87.354 | 4.425 |
Toelichting verschillen
Verschillenanalyse van de lasten
Bedrag | Categorie | |
5.1 Het provinciale netwerk is sterk | ||
Wordt veroorzaakt door minder bestedingen voor de gladheidsbestrijding. Door gunstige weersomstandigheden is er minder gestrooid. Daarnaast is bij het groenonderhoud minder aangeplant (seizoensgebonden werkzaamheden) vanwege de weersomstandigheden. Verder is bij verkeersmanagement/VRI's als gevolg van personeelstekort het aanbestedingsproces vertraagd. Hierdoor konden werkzaamheden niet op tijd worden uitgevoerd. | 1.464 | Onderhoud |
De overbesteding bij het vaste onderhoud is met name veroorzaakt bij de asset Groen door de prijsstijgingen van het nieuwe bestek. | -671 | Onderhoud |
Meer personele inzet op Verkenningen dan vooraf was voorzien. | -1.016 | Overig |
Overige verschillen < € 100.000 | 75 | |
Totaal | -298 | |
5.2 Knooppunten hebben een hoge kwaliteit en bieden een grote diversiteit van reisvoorzieningen | ||
Conform de uitvoeringsverordening subsidies mobiliteit 2020-2023 provincie Utrecht kunnen aanvragen tot en met september worden ingediend. Bij het opstellen van de Slotwijziging is daarom een raming opgenomen op basis van de aanvragen die op dat moment voor het onderdeel Knooppunten bekend waren. De onderbesteding wordt verklaard doordat door capaciteitsproblemen niet alle aanvragen beschikt zijn in 2023. Deze worden in 2024 verantwoord. | 268 | Subsidies |
Overige verschillen < € 100.000. | 21 | Overig |
Totaal | 289 | |
5.3 Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets, waarbij de rol van fiets in model shift toeneemt | ||
Bij de mandaatprojecten voor de Doorfietsroutes legt de provincie de Doorfietsroute aan op het grondgebied van de deelnemende gemeenten. De aanleg zal voor een deel plaatsvinden in 2024. Op enkele trajecten is vertraging opgelopen ten opzichte van het geprognotiseerde kasritme. Dit kent per traject verschillende oorzaken. Het betreft onder andere langere doorlooptijden om de benodigde vergunningen te verkrijgen, Op één route is het werk in het najaar tijdelijk gestaakt, wegens fouten in het bestek. Dit is inmiddels opgelost. Voor dit bedrag is een bestemmingsvoorstel opgenomen. | 2.230 | Vertraging |
De onderbesteding wordt verklaard doordat door capaciteitsproblemen niet alle aanvragen beschikt zijn in 2023. Deze drukken op het boekjaar 2024. Voor dit bedrag is een bestemmingsvoorstel opgenomen. | 1.761 | Subsidies |
Diverse activiteiten, onder andere op het gebied van communicatie en monitoring, bleken goedkoper te kunnen worden uitgevoerd. Een aantal onderzoeken voor het regionale fietsnetwerk wordt in 2024 uitgevoerd in plaats van in 2023. | 349 | Overig |
Overige verschillen < € 100.000. | 124 | Overig |
Totaal | 4.464 | |
5.4 Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden is laag | ||
De overbesteding wordt veroorzaakt doordat het kasritme van de subsidie uitgaven bij de slotwijziging is verlaagd en is gestort in de reserve omdat nog niet vaststond of deze beschikt zouden worden in 2023. Een deel hiervan is toch beschikt in 2023 en dit is gedekt door een vrijval uit de reserve. | -921 | Subsidies |
Overige verschillen < € 100.000. | -169 | Overig |
Totaal | -1.089 | |
5.5 Het kwaliteitsnet goederenvervoer is op orde en sluit goed aan op de behoeften van gebruikers | ||
Overige verschillen < € 100.000. | -95 | Overig |
Totaal | -95 | |
5.6 Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag | ||
Omdat op een groot deel van de trajecten waar in 2023 stil asfalt is aangelegd, is uiteindelijk de gehele weg vervangen. Daarmee is de realisatie van stil asfalt als investering en niet als lasten verantwoord. | 391 | Overig |
Overige verschillen < € 100.000. | 33 | Overig |
Totaal | 424 | |
5.7 De vraag naar en het aanbod van mobiliteit is goed op elkaar afgestemd | ||
De overbesteding wordt veroorzaakt door onvoorziene noodzakelijke vervanging van firewalls en switches in ons DVM-netwerk (ons ICT-systeem dat o.a. nodig is voor het op afstand bedienen van onze en gemeentelijke verkeerslichten). Dit was nodig om het systeem volledig cybersecure te maken. | -130 | Overig |
Een verwachte subsidiebesteding aan regio Foodvalley is niet aangevraagd en schuift door naar 2024. | 110 | Subsidies |
Hogere lasten voor incidentmanagement als gevolg van meer incidenten. | -60 | Overig |
Overige verschillen < € 100.000. | -157 | |
Totaal | -237 | |
5.8 Regionale programma's over een goede bereikbaarheid per fiets, openbaar vervoer en auto in een gezonde en verkeersveilige omgeving zijn uitgevoerd met daarbij monitoring van het mobiliteitsprogramma en indicatoren | ||
Bij de projecten Mobiliteitsprogramma 2014-2018 is bij de onderdelen Noordelijke Ring Utrecht (NRU), Fietspark Amersfoort en Slimme Kruisingen vertraging opgelopen. Deze werkzaamheden worden grotendeels in 2024 uitgevoerd. Hiervoor is een bestemmingsvoorstel ingediend. | 770 | Vertraging |
Bij het programma KTA Versterken is er sprake van een overbesteding in verband met een inhaalslag uit 2022. De overbesteding wordt gedekt door de reserve Mobiliteit en hiervoor is een dekkingsvoorstel ingediend. | -660 | Overig |
Bij het programma U-Ned No Regret maatregelen is een subsidie aan de gemeente Zeist verstrekt, het project start in 2024. Hiervoor is een bestemmings-voorstel ingediend. | 909 | Overig |
Voor de verkenningen ten behoeve van Alternatief Ring Utrecht (ARU) en MIRT verkenningen OV en Wonen zijn subsidies verstrekt die niet waren begroot. | -627 | Subsidies |
Bij het algemene verkenningen zijn de bestedingen lager voornamelijk omdat er een subsidie door de Verkenning ARU is verstrekt. | 270 | Overig |
In 2023 zijn de bestedingen voor monitoring en evaluatie lager uitgevallen. Er waren minder noodzakelijke werkzaamheden door het CBS en NDW dan verwacht voor instandhouding van het KPI dashboard en inwinning van benodigde data. Daarnaast is de ontwikkeling van het nieuwe KPI dashboard vertraagd. | 210 | Overig |
Overige verschillen < € 100.000. | 287 | Overig |
Totaal | 1.159 |
Verschillenanalyse van de baten
Bedrag | Categorie | |
5.1 Het provinciale netwerk is sterk | ||
Overige verschillen < € 100.000. | -40 | Overig |
Totaal | -40 | |
5.3 Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets, waarbij de rol van fiets in model shift toeneemt | ||
Bij de mandaatprojecten voor de Doorfietsroutes legt de provincie de Doorfietsroute aan op het grondgebied van de deelnemende gemeenten. De bijdrage die de Provincie krijgt is gebaseerd op 65/35 verrekening. Door achterblijvende uitgaven in 2023 is de bijdragen van de gemeenten ook lager. | -351 | Vertraging |
Totaal | -351 | |
5.5 Het kwaliteitsnet goederenvervoer is op orde en sluit goed aan op de behoeften van gebruikers | ||
Overige verschillen < € 100.000. | 41 | |
Totaal | 41 | |
5.6 Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag | ||
Overige verschillen < € 100.000. | 53 | |
Totaal | 53 | |
5.7 De vraag naar en het aanbod van mobiliteit is goed op elkaar afgestemd | ||
Van de gemeenten Utrecht, Soest en Amersfoort zijn ten behoeve van incident management bijdragen ontvangen die niet zijn begroot. | 51 | |
Overige verschillen < € 100.000. | 55 | |
Totaal | 106 |