Hoofdstuk 4 - De jaarrekening

4.6 Verschillenanalyse

4.6.5 Programma 5. Bereikbaarheid I- Algemeen

Beleidsdoelen

Bijgestelde begroting 2023

Rekening
2023

Verschil

Lasten

5.1 Het provinciale netwerk is sterk

53.050

53.349

-298

5.2 Hoge kwaliteit, diversiteit knoopp.

1.349

1.059

289

5.3 Locaties per fiets veilig, comfort

22.063

17.599

4.464

5.4 Aantal verkeersdoden,gewonden laag

3.620

4.709

-1.089

5.5 Kwaliteitsnet goederenverv. op orde

1.418

1.513

-95

5.6 Effecten mobiliteit op leefomgeving

1.531

1.107

424

5.7 Vraag-aanbod mob. goed afgestemd

2.731

2.968

-237

5.8 Verkenningen, regionale programma's

9.836

8.677

1.159

Totaal lasten voor bestemming

95.597

90.982

4.615

Baten

5.1 Het provinciale netwerk is sterk

1.650

1.610

-40

5.3 Locaties per fiets veilig, comfort

1.735

1.384

-351

5.5 Kwaliteitsnet goederenverv. op orde

215

256

41

5.6 Effecten mobiliteit op leefomgeving

218

271

53

5.7 Vraag-aanbod mob. goed afgestemd

106

106

Totaal baten voor bestemming

3.818

3.628

-190

Saldo baten en lasten voor bestemming

-91.779

-87.354

4.425

Toelichting verschillen

Verschillenanalyse van de lasten

Bedrag

Categorie

5.1 Het provinciale netwerk is sterk

Wordt veroorzaakt door minder bestedingen voor de gladheidsbestrijding. Door gunstige weersomstandigheden is er minder gestrooid. Daarnaast is bij het groenonderhoud minder aangeplant (seizoensgebonden werkzaamheden) vanwege de weersomstandigheden. Verder is bij verkeersmanagement/VRI's als gevolg van personeelstekort het aanbestedingsproces vertraagd. Hierdoor konden werkzaamheden niet op tijd worden uitgevoerd.

1.464

Onderhoud

De overbesteding bij het vaste onderhoud is met name veroorzaakt bij de asset Groen door de prijsstijgingen van het nieuwe bestek.

-671

Onderhoud

Meer personele inzet op Verkenningen dan vooraf was voorzien.

-1.016

Overig

Overige verschillen < € 100.000

75

Totaal

-298

5.2 Knooppunten hebben een hoge kwaliteit en bieden een grote diversiteit van reisvoorzieningen

Conform de uitvoeringsverordening subsidies mobiliteit 2020-2023 provincie Utrecht kunnen aanvragen tot en met september worden ingediend. Bij het opstellen van de Slotwijziging is daarom een raming opgenomen op basis van de aanvragen die op dat moment voor het onderdeel Knooppunten bekend waren. De onderbesteding wordt verklaard doordat door capaciteitsproblemen niet alle aanvragen beschikt zijn in 2023. Deze worden in 2024 verantwoord.

268

Subsidies

Overige verschillen < € 100.000.

21

Overig

Totaal

289

5.3 Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets, waarbij de rol van fiets in model shift toeneemt

Bij de mandaatprojecten voor de Doorfietsroutes legt de provincie de Doorfietsroute aan op het grondgebied van de deelnemende gemeenten. De aanleg zal voor een deel plaatsvinden in 2024. Op enkele trajecten is vertraging opgelopen ten opzichte van het geprognotiseerde kasritme. Dit kent per traject verschillende oorzaken. Het betreft onder andere langere doorlooptijden om de benodigde vergunningen te verkrijgen, Op één route is het werk in het najaar tijdelijk gestaakt, wegens fouten in het bestek. Dit is inmiddels opgelost. Voor dit bedrag is een bestemmingsvoorstel opgenomen.

2.230

Vertraging

De onderbesteding wordt verklaard doordat door capaciteitsproblemen niet alle aanvragen beschikt zijn in 2023. Deze drukken op het boekjaar 2024. Voor dit bedrag is een bestemmingsvoorstel opgenomen.

1.761

Subsidies

Diverse activiteiten, onder andere op het gebied van communicatie en monitoring, bleken goedkoper te kunnen worden uitgevoerd. Een aantal onderzoeken voor het regionale fietsnetwerk wordt in 2024 uitgevoerd in plaats van in 2023.

349

Overig

Overige verschillen < € 100.000.

124

Overig

Totaal

4.464

5.4 Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden is laag

De overbesteding wordt veroorzaakt doordat het kasritme van de subsidie uitgaven bij de slotwijziging is verlaagd en is gestort in de reserve omdat nog niet vaststond of deze beschikt zouden worden in 2023. Een deel hiervan is toch beschikt in 2023 en dit is gedekt door een vrijval uit de reserve.

-921

Subsidies

Overige verschillen < € 100.000.

-169

Overig

Totaal

-1.089

5.5 Het kwaliteitsnet goederenvervoer is op orde en sluit goed aan op de behoeften van gebruikers

Overige verschillen < € 100.000.

-95

Overig

Totaal

-95

5.6 Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag

Omdat op een groot deel van de trajecten waar in 2023 stil asfalt is aangelegd, is uiteindelijk de gehele weg vervangen. Daarmee is de realisatie van stil asfalt als investering en niet als lasten verantwoord.

391

Overig

Overige verschillen < € 100.000.

33

Overig

Totaal

424

5.7 De vraag naar en het aanbod van mobiliteit is goed op elkaar afgestemd

De overbesteding wordt veroorzaakt door onvoorziene noodzakelijke vervanging van firewalls en switches in ons DVM-netwerk (ons ICT-systeem dat o.a. nodig is voor het op afstand bedienen van onze en gemeentelijke verkeerslichten). Dit was nodig om het systeem volledig cybersecure te maken.

-130

Overig

Een verwachte subsidiebesteding aan regio Foodvalley is niet aangevraagd en schuift door naar 2024.

110

Subsidies

Hogere lasten voor incidentmanagement als gevolg van meer incidenten.

-60

Overig

Overige verschillen < € 100.000.

-157

Totaal

-237

5.8 Regionale programma's over een goede bereikbaarheid per fiets, openbaar vervoer en auto in een gezonde en verkeersveilige omgeving zijn uitgevoerd met daarbij monitoring van het mobiliteitsprogramma en indicatoren

Bij de projecten Mobiliteitsprogramma 2014-2018 is bij de onderdelen Noordelijke Ring Utrecht (NRU), Fietspark Amersfoort en Slimme Kruisingen vertraging opgelopen. Deze werkzaamheden worden grotendeels in 2024 uitgevoerd. Hiervoor is een bestemmingsvoorstel ingediend.

770

Vertraging

Bij het programma KTA Versterken is er sprake van een overbesteding in verband met een inhaalslag uit 2022. De overbesteding wordt gedekt door de reserve Mobiliteit en hiervoor is een dekkingsvoorstel ingediend.

-660

Overig

Bij het programma U-Ned No Regret maatregelen is een subsidie aan de gemeente Zeist verstrekt,  het project start in 2024. Hiervoor is een bestemmings-voorstel ingediend.

909

Overig

Voor de verkenningen ten behoeve van Alternatief Ring Utrecht (ARU) en MIRT verkenningen OV en Wonen zijn subsidies verstrekt die niet waren begroot.  

-627

Subsidies

Bij het algemene verkenningen zijn de bestedingen lager voornamelijk omdat er een subsidie door de Verkenning ARU is verstrekt.

270

Overig

In 2023 zijn de bestedingen voor monitoring en evaluatie lager uitgevallen. Er waren minder noodzakelijke werkzaamheden door het CBS en NDW dan verwacht voor instandhouding van het KPI dashboard en inwinning van benodigde data. Daarnaast is de ontwikkeling van het nieuwe KPI dashboard vertraagd.

210

Overig

Overige verschillen < € 100.000.

287

Overig

Totaal

1.159

Verschillenanalyse van de baten

Bedrag

Categorie

5.1 Het provinciale netwerk is sterk

Overige verschillen < € 100.000.

-40

Overig

Totaal

-40

5.3 Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets, waarbij de rol van fiets in model shift toeneemt

Bij de mandaatprojecten voor de Doorfietsroutes legt de provincie de Doorfietsroute aan op het grondgebied van de deelnemende gemeenten. De bijdrage die de Provincie krijgt is gebaseerd op 65/35 verrekening. Door achterblijvende uitgaven in 2023 is de bijdragen van de gemeenten ook lager.

-351

Vertraging

Totaal

-351

5.5 Het kwaliteitsnet goederenvervoer is op orde en sluit goed aan op de behoeften van gebruikers

Overige verschillen < € 100.000.

41

Totaal

41

5.6 Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag

Overige verschillen < € 100.000.

53

Totaal

53

5.7 De vraag naar en het aanbod van mobiliteit is goed op elkaar afgestemd

Van de gemeenten Utrecht, Soest en Amersfoort zijn ten behoeve van incident management bijdragen ontvangen die niet zijn begroot.

51

Overige verschillen < € 100.000.

55

Totaal

106

Deze pagina is gebouwd op 05/30/2024 06:56:46 met de export van 05/30/2024 06:42:02