Programma 2. Landelijk gebied

2.1.2

De Groene Contour is verder gerealiseerd.

Met de Groene Contour willen wij het NNN versterken. Op 13 december 2022 besloten we om de Groene Contour als zoekgebied aan te wijzen voor de realisatie van het NNN. Daarmee krijgt realisatie van het NNN voorrang boven de realisatie van de Groene Contour. In 2023 stelden we 4 instrumenten uit het instrumentenkader Groene Contour open.

In 2023 zijn er binnen de Groene Contour geen projecten gerealiseerd. Doordat de Groene Contour aangewezen is als zoekgebied voor de realisatie van het NNN en omdat er geen instrumenten beschikbaar zijn voor de agrarische vormen van realisatie van Groene contour (vanwege gebrek aan subsidiemogelijkheden door Staatssteun) is er geen belangstelling om Groene Contour te realiseren.

We hebben beoogde resulaten en plannnig niet gehaald.

Het Instrumentenkader Uitvoering Groene Contour is aangepast op de ontwikkeling van het concept landschapsgronden (te verwachten rijksbeleid).

Er is een wijziging van de catalogus Groen Blauwe Diensten aangemeld in Brussel. Pas na akkoord van deze wijziging is verdere ontwikkeling van subsidiemogelijkheden mogelijk.

Realisatie van 50 ha Groene Contour, waarvan, als herbegrenzing mogelijk is, start aanleg 5 ha nieuw bos op provinciale grond in de Groene Contour.

We realiseerden nog geen hectaren groene contour. Het lukte ons nog niet om een geschikte locatie te vinden voor de aanleg van minimaal 5 hectare bos op provinciale grond.