Programma 2. Landelijk gebied

2.3.1

De betrokkenheid van inwoners bij natuur is groter en de samenwerking tussen bij natuur betrokken partijen is beter.

Partnerorganisaties en groene vrijwilligers
Partnerorganisaties voeren activiteiten uit op het gebied van begeleiden van groene vrijwilligers die actief zijn bij natuur- en landschapsbeheer, natuureducatie en beheer van klompenpaden. Verder spelen deze organisaties een rol in de communicatie over de Utrechtse natuur naar een breed publiek. Met de hulp van deze partnerorganisaties hebben 2.115 vrijwilligers zich in 2023 ingezet voor natuur en landschap in onze provincie. De Natuurwerkdag was weer een groot succes. Op 3 en 4 november waren 966 volwassenen en 104 kinderen actief op 51 locaties in onze provincie.

Groen doet Goed, Groen aan de buurt
13.433 kinderen hebben in 9 gemeenten deelgenomen aan activiteiten in het kader van het programma Groen doet Goed. Daarbij beleven ze de natuur van dichtbij. Buiten in de wijk óf in een natuurgebied in de omgeving. Van zaaien in de moestuin in de lente en vlotvaren in de zomer, tot spinnen zoeken in de herfst en hutten bouwen in de winter. Met het programma Groen aan de Buurt begeleiden wij gemeenten en bewoners bij de planning en uitvoering van groene burgerinitiatieven. Zoals het aanleggen en beheren van natuur in de openbare woonomgeving.
In 2023 is een inventarisatie en een stakeholderanalyse uitgevoerd. Met het doel om ervaringen en geleerde lessen op te halen ter voorbereiding op de verdere activiteiten in 2024 en verder. Verder is er een workshop georganiseerd voor bewoners in Lopik. Het onderwerp was beheer. Centraal stond de vraag: ‘Hoe houden we onze buurt groen?’.
Er zijn voorbereidingen getroffen voor een nieuwe Buurtaanpak in Woudenberg in 2024. Ook is het subsidietraject afgerond voor een nieuwe voucherregeling Beleef en Bewonder in 2024.

Vanuit de AVP Subsidie Beleving van Natuur is in 2023 een subsidie van € 70.000 verstrekt. Hiermee wordt een educatief blotevoetenpad in buitengebied van Woerden aangelegd. Daarbij staat natuureducatie van het Groene Hart centraal.
Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug
We geven samen met gemeenten subsidie aan het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug. Zo bouwen we aan een vitaal nationaal park. Wij hebben deze exploitatiesubsidie verstrekt op basis van een meerjarenplan. De activiteiten die met de exploitatiesubsidie worden gefinancierd, richten zich op de verbetering van de samenwerking en verbinding van partijen in en rondom het gebied. Ook is het starten van een onderzoeksagenda, de Heuvelrugmonitor, en een kennisbank opgenomen als prestatie-indicator. Bij de tussentijdse subsidievaststelling in 2023 is aan deze inhoudelijke prestatie-indicatoren voldaan.

Afspraak is dat de subsidie die wij verlenen wordt gecofinancierd door gemeenten. Het is de stichting niet gelukt de gehele subsidie gecofinancierd te krijgen. Er is via een wijzigingsbesluit besloten om de bestemmingsreserve met meer dan 10% op te hogen omdat er meerjarige verplichtingen zijn aangegaan. Bij de vaststelling aan het eind van de cyclus (31 december 2024) wordt deze bestemmingsreserve weer teruggebracht naar 10%. Ook gelden niet langer alleen de bijdragen van gemeenten en het Rijk als cofinanciering, maar zijn hier via een wijzigingsbesluit ook de waterschappen aan toegevoegd.

In 2023 hebben GS de aanvraag bij het Rijk ingediend om het huidige Nationaal Park uit te breiden. Het gedeelte van de Heuvelrug tussen de A28 en de noordgrens van de provincie is het gewenste uitbreidingsgebied.
De rijksoverheid is in 2022 gestart met het opstellen van nieuw nationaal beleid voor de nationale parken. Er is wetgeving en beleid opgesteld om te duiden wat de vereisten zijn waar een nationaal park aan moet voldoen. En welke beleidsdoelen en ambities zij moeten nastreven. De beschikking op de herbegrenzingsuitvraag is uitgesteld in afwachting van de besluitvorming over de financiering van dit nieuwe rijksbeleid. De beschikking wordt in het 2e kwartaal van 2024 verwacht.

Gebiedscommissie Utrecht-West
Gebiedscommissie Utrecht-West levert gevraagd en ongevraagd advies over de ontwikkeling van het landelijk gebied. Het programmabureau van de gebiedscommissie ontvangt hiervoor een subsidie van ons.
In 2023 is in gezamenlijk overleg met partijen in de provincie, waaronder de gebiedscommissie Utrecht-West, gewerkt aan een nieuwe ULG. Hierbij zijn we met elkaar gekomen tot een nieuwe governance structuur. Nu een nieuwe governance structuur geborgd is, houdt de gebiedscommissie Utrecht-West per 1 januari 2024 op te bestaan. Het jaar 2023 was een jaar van transitie. De exploitatiesubsidie vanuit ons aan het programmabureau is per 31 december 2023 beëindigd. Dat gebeurde in goed overleg. De egalisatiereserve van de stichting wordt ingezet voor de afwikkeling van de stichting.
Gebiedscommissie Utrecht West heeft diverse adviezen uitgebracht. Waaronder een advies over de visie op landbouw en de toepassing en inzet van een grondbank. Ten aanzien van de 5 lopende gebiedsverkenningen is onderzocht hoe die het beste geborgd konden worden. De overdracht heeft inmiddels plaatsgevonden in goed overleg met de gebiedspartners.

Continuering van het programma Groen aan de Buurt