Programma 2. Landelijk gebied

2.1.4

Het areaal bos buiten het NNN en de Groene Contour is vergroot.

Bossenstrategie
In 2023 is gewerkt aan de realisatie van nieuw bos buiten het NNN. Dat is gedaan via het Bomen Actieplan, agroforestry en de realisatie van vlakdekkend bos buiten het NNN. In het kader van het Bomen Actieplan zijn in de provincie Utrecht afgelopen jaar 146.000 bomen geplant via bomen uitdeeldagen. Daarmee komt het totaal aan bomen die zijn aangeplant via het Bomen Actieplan op 520.000. Begin 2024 wordt de 600.000ste boom geplant. Daarmee is voldaan aan de motie ‘Bomen Actieplan’ uit 2019.
Via de subsidieregeling Aanplant fruit- en notenbomen zijn er 23.500 bomen geplant. Dit is meer dan de verwachte 16.500 bomen. Het subsidieplafond is tussentijds opgehoogd vanwege overschrijving van de regeling. Daarnaast is er 3,6 hectare vlakdekkend bos buiten het NNN gerealiseerd. Daarmee komt het totaal aan gerealiseerd bos buiten het NNN voor 2023 op 81,3 hectare (44,2 hectare als equivalent van de uitgedeelde bomen tijdens bomenuitdeeldagen, 30 hectare agroforestry, 3,5 hectare KLE en 3,6 hectare bos).

Er is in 2023 nog niet gestart met de realisatie van 6 hectare boscompensatie N2000. Wel is hiervoor een concrete locatie op het oog: het IJsselbos. Daar wordt in 2025 gestart met de realisatie. De overeenkomst met Staatsbosbeheer wordt begin 2024 gesloten.

De uitvoering van de 2 pilots voedselbossen in de Groene Contour en agrarische NNN heeft vertraging opgelopen. Dat komt doordat er geen zicht was op locaties. In de Gemeente de Bilt wordt nu gewerkt aan de planvorming voor de realisatie van 1 voedselbos pilot. Er wordt verder gewerkt aan het vinden van een geschikte locatie voor de andere pilot.

Tot slot is er inzet gepleegd op de benodigde randvoorwaarden voor de realisatie van nieuw bos. Zo zijn er bijvoorbeeld 2 subsidieregelingen ontwikkeld: voor aanleg van KLE met functieverandering, en voor nieuw bos buiten het NNN. Beide regelingen worden rond mei 2024 opengesteld.

Revitaliseringsprojecten bosgebieden
Onze bossen hebben last van stikstofdepositie, verzuring, verdroging, nutriëntenverlies, bosbranden en schimmelziekten. Deze effecten hebben grote gevolgen voor de veerkracht en kwaliteit van bossen. In 2023 hebben we de Bosgroepen gevraagd een analyse uit te voeren naar de huidige kwaliteit van de bestaande bossen op de Utrechtse Heuvelrug. En om op basis daarvan een inschatting te doen van de gewenste revitaliseringsmaatregelen en bijbehorende kosten. Deze analyse wordt begin 2024 opgeleverd en is de basis voor een Revitaliseringsplan met stimuleringsmaatregelen voor boseigenaren.
Daarnaast zetten we via de regeling Kwaliteitsimpuls natuur en landschap (SKNL) in op specifieke kwaliteitsverbetering, de zogenaamde revitaliseringsprojecten. Dat is een aanvulling op de aanpak van de droogte en de stikstofdepositie in het bestaande bosareaal. In 2023 is daarvoor een proefproject van Staatsbosbeheer en de Bosgroep Midden Nederland gestart. Met een looptijd van 7 jaar. Het gaat in dit proefproject om 45 hectare bos waar maatregelen worden uitgevoerd.

Een deel van de activiteiten verloopt volgens planning. Andere delen niet.

Uitvoering Bomen Actieplan: aanplant van maximaal 240.000 extra bomen in 2023

Er zijn 146.000 bomen aangeplant.

Uitvoering van 1500 ha nieuw bos; in totaal 43 ha nieuw bos in 2023 (volgens programmering)

Realisatie 6 ha boscompensatie in het kader van Natura 2000

De realisatie voor 6 hectare boscompensatie N2000 wordt gestart in het IJsselbos in 2025.

Uitvoering van twee pilots voedselbossen: een in de Groene contour en een in de agrarische NNN

Er wordt gewerkt aan de planvorming van een voedselbos. Er wordt nog gezocht naar een 2e locatie.

Gestart stimulering en aanplant van in totaal 16.500 fruit- en nootbomen in het kader van agroforestry en voedselbossen.

Gestart met de uitvoering van het Revitaliseringsplan, waaronder het revitaliseren van 45 ha bos.

Er is een analyse gemaakt van de kwaliteit van de bestaande bossen op de Utrechtse Heuvelrug, als basis voor een provinciaal stimuleringsprogramma.  De uitvoering van vitaliseringsmaatregelen in 45 hectare bos loopt.