Programma 2. Landelijk gebied

2.1.3

Natuurgebieden zijn beter met elkaar verbonden.

Grootschalige verbindingen/faunapassages
Het NNN kan alleen functioneren als de natuurgebieden onderling zijn verbonden. Barrières door infrastructuur, zoals provinciale wegen, kunnen we oplossen door faunapassages en ecoducten aan te leggen.
In 2023 vond de aanbesteding plaats voor de realisatie van het ecoduct N226 en is de uitvoering gestart. We startten met het verleggen van kabels en leidingen.
Voor het zusterproject natuurverbinding Leersumse veld – ecoduct N226 stelden we in 2023 het definitieve ontwerp op en we startten de bestemmingsplanprocedure. De uitvoering start in 2024. Dat komt doordat aanvullend onderzoek nodig was naar zowel de das als archeologie.
Het project natuurverbinding Amelisweerd – Nieuw Wulven knipten we op in een aantal deelgebieden. Dat project werkt toe naar een natuurverbinding tussen Amelisweerd-Fort Vechten en Nieuw Wulven. Voor een deelgebied dat op we op particulier eigendom uitvoeren, regelden we de benodigde functieverandering. En voor een ander deelgebied dienden we een subsidieaanvraag voor functieverandering in. Verder vroegen we vergunningen aan voor 3 deelgebieden. Voor 2 andere deelgebieden vragen we de vergunningen in 2024 aan. Voor het gehele project stelden we het bestek op. De uitvoering voor alle deelgebieden start naar verwachting in 2024.

Bij de N210 (Lopik) en N401 (Kockengen) realiseerden we in 2023 2 otterpassages. Het reewild raster met bijbehorende voorzieningen aan de noordzijde van de N227 stond gepland voor 2023. Dit is nog niet gerealiseerd. Dit komt door een tekort aan capaciteit. Het doel is om dit begin 2024 te realiseren.

Kleinschalige verbindingen (groenblauwe dooradering)
Wij bereiken groenblauwe dooradering van het landelijk gebied door kleine landschapselementen aan te leggen en te herstellen. Met de aanleg van nieuwe landschapselementen vergroten wij ook het bosareaal. Wij werken tot 2040 aan de realisatie van 120 hectare groene landschapselementen. We doen dit samen met onze partners in het Platform Kleine Landschapselementen (KLE). Alle partners van het Platform KLE legden in 2023 samen 56 elementen aan of herstelden elementen. Dat heeft geleid tot 3,5 hectare nieuw aangelegde elementen en 2,5 hectare herstelde elementen. Dit is 75% van het beoogde resultaat (8 hectare in 2023). De belangrijkste oorzaak voor het niet behalen van het doel is het natte najaar. Ook voerden we het geplande pilotproject Landgoed De Boom, voor afwaardering van grond, niet uit. Dit komt door een capaciteitstekort bij gemeente Leusden die de vergunningaanvraag in behandeling heeft. En door vertraging in de goedkeuring van de subsidieregeling bij BIJ12 voor aanleg landschapselementen, inclusief functiewijziging. De Boom gaat daarvan gebruikmaken. Inmiddels is de aanvraag in procedure.
Een bij de slotwijziging 2023 begroot knotbomenproject in Vijfheerenlanden schuift door naar 2024. Dat komt door een capaciteitsgebrek bij de uitvoerende partij.

Het geheel loopt wat achter op de planning.

Start uitvoering aanleg ecoduct en dassentunnels N226.

De uitvoering startte niet in 2023 maar start naar verwachting in 2024. Dit heeft te maken met benodigd nader onderzoek naar das en archeologie.

Aanleg noordelijk deel natuurverbinding Amelisweerd-Nieuw Wulven.

De aanleg start in 2024 in plaats van 2023. Dit komt met name doordat het indienen van de subsidieaanvraag voor functieverandering langer duurde dan voorzien.

Start uitvoering zuidelijk deel natuurverbinding Amelisweerd-Nieuw Wulven.

De aanleg is in januari 2024 gestart in plaats van in het najaar van 2023. Dit komt met name door natte weersomstandigheden.

Start uitvoering natuurverbinding ecoduct N226 – Leersumse Veld.

Realisatie 8 ha kleine landschapselementen volgens de programmering van het Strategisch bosbeleid.

De doelen zijn niet helemaal gehaald. Dat komt door het natte najaar en externe vertraging bij uitvoering van het pilotproject De Boom.