Programma 2. Landelijk gebied

2.4.2

Utrechtse voedselproducenten produceren meer voor de regionale markt en Utrechtse inwoners kunnen gemakkelijker kiezen voor gezond en duurzaam voedsel.

De uitgevoerde activiteiten sluiten aan bij die uit de begroting en de doelen uit de Voedselagenda. Een aantal voorbeelden zijn:

• Dutch Food Week; 3 Utrechtse ondernemers hebben de Waarde-Ring ontvangen met de bijbehorende geldprijs.
  • Dealmaker Korte Keten: het ‘Convenant Lokale & Duurzame Voedselketens provincie Utrecht’ is voorbereid.
  • Green Deal duurzame catering: het traject met Greendish is afgerond.
  • Ondertekening van het ambitiedocument ‘Gezonder voedingsaanbod in gemeentehuizen en provinciehuizen’. Volgens dit document ligt de provincie Utrecht goed op schema om een gezonder aanbod te presenteren in het restaurant in het provinciehuis.
  • Voor Utrechtse gemeenteambtenaren hebben we een netwerkbijeenkomst over de Voedseltransitie binnen gemeentes georganiseerd. Hier waren 11 gemeentes vertegenwoordigd.
  • Boerderij in de Kijker: vanuit de Voedselagenda geven wij subsidie aan dit initiatief.
  • Het servicepunt Lokaal voedsel: vanuit de Voedselagenda hebben wij de Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU) ondersteund met een bijdrage om dit mogelijk te maken.

Een beperkt aantal activiteiten is niet uitgevoerd. Daardoor is er een kleine onderbesteding gerealiseerd. Een aantal geplande activiteiten is (nog) niet uitgevoerd. Onder meer een onderzoek naar (aanvullende) mogelijkheden voor het stimuleren van plantaardig eten en een bijdrage aan de eiwittransitie. En een onderzoek naar voedselverspilling.
Verder is het helaas niet gelukt om uitvoering te geven aan motie 89 - Utrecht steunt voedselbanken. Het doel was om financiële ondersteuning te bieden bij de opstart en uitwerking van een provinciale verspillingshub vanuit Voedselbank Utrecht. Het is de beoogde aanvrager nog niet gelukt om tot een goede aanvraag te komen. De € 100.000 die hiervoor gereserveerd was nemen wij mee naar de begroting 2024.

Voortgangsrapportage uitvoeringsprogramma 2022.

Eind 2023 wordt een evaluatie van Voedselagenda opgesteld.

Deze evaluatie wordt in 2024 opgesteld.