Programma 1. Ruimtelijke ontwikkeling

1.1.4

Agenda’s en afspraken met (boven)regionale partners zijn beter afgestemd op wederzijdse belangen.

Ruimtelijk Voorstel en Arrangement in het kader van het nationale programma NOVEX
Op 14 december 2023 boden GS van de provincie Utrecht het Ruimtelijk Voorstel 'Versnellen, Vernieuwen, Verdiepen' aan het Rijk aan. We onderzochten hoe we nationale opgaven en ambities kunnen combineren met provinciale opgaven en ambities. Dat deden we in het proces voor het Ruimtelijk Voorstel in opmaat naar een nieuwe Nota Ruimte. En op verzoek van het Rijk. In het Ruimtelijk Voorstel staan 27 agendapunten met bijbehorende acties voor het Rijk en/of ons over uitvoering, beleid en onderzoek. Het voornemen is om in 2024 wederkerige afspraken met het Rijk te maken. Het gaat om afspraken over de uitvoering van de nationale opgaven in de provincie Utrecht. Deze afspraken nemen we op in een gezamenlijk ruimtelijk arrangement. De inhoud en het tijdstip hiervan hangt mede af van een nieuw Kabinet.

NOVEX-verstedelijkingsgebied Utrecht-Amersfoort
In 2023 stelden we het Ontwikkelperspectief 2040 NOVEX-gebied Utrecht-Amersfoort ‘Gezond groeien in nabijheid’ op. Het Rijk en de regionale partners onderschreven dit als basis voor verdere uitvoering van de opgaven in de Metropoolregio Utrecht. Dit Ontwikkelperspectief kent een horizon van 2040 en is een beleidsneutrale samenvoeging van eerder door Provinciale Staten vastgestelde kaders. Het Ontwikkelperspectief focust zich op de opgaven gezonde verstedelijking en mobiliteit. Maar kijkt daarbij ook naar voorwaardelijke thema’s zoals water en bodem, groen, energie en klimaat. Om tot uitvoeringsafspraken te komen werken we samen met Rijk en regionale partners aan een uitvoeringsagenda en een Regionale Investeringsagenda.
In 2023 startten we het MIRT-onderzoek A12 zone op in samenhang met Rijnenburg. Dat is een vervolg op de uitkomsten van de gebiedsonderzoeken naar de Metropoolpoorten. Tevens startten we met het Gebiedsonderzoek ‘Spoorzone Amersfoort en Heuvelrugzone’. Zie verder Programma 5.8.2.

NOVEX-gebied Arnhem-Nijmegen-Foodvalley
We stelden het NOVEX-ontwikkelperspectief Arnhem Nijmegen Foodvalley in december definitief vast. In het Ontwikkelperspectief komen 3 grote opgaven samen:
·   het realiseren van een schaalsprong in verstedelijking met oog voor leefomgeving;
·   het realiseren van natuurherstel en een robuust watersysteem;
·   het realiseren van een transitie in de landbouw.
De uitvoeringsagenda en de Regionale Investeringsagenda stellen we samen met onze partners in het NOVEX-gebied naar verwachting in 2024 op. Dit hangt mede af van de kabinetsformatie.

NOVEX-gebied Het Groene Hart
Het bestuurlijk platform van Het Groene Hart besprak het NOVEX-ontwikkelperspectief Het Groene Hart op 15 december 2023, maar heeft het nog niet definitief vastgesteld. Wij stellen samen met onze partners in het NOVEX-gebied de uitvoeringsagenda en de Regionale Investeringsagenda naar verwachting in 2024 op. Dit hangt mede af van de kabinetsformatie.

NOVEX-gebied Schipholregio
Op 23 juni 2023 is het Ontwikkelperspectief NOVEX Schipholregio besproken tijdens het symposium van de Bestuurlijk Regie Schiphol. Met het Ontwikkelperspectief stelden het Rijk en de regio uitgangspunten vast. De intentie hiervan is onder andere om de leefomgeving beter te beschermen door normen te stellen voor geluid en luchtkwaliteit en door een bredere aandacht voor hinderbeleving. Naast deze maatregelen biedt het Ontwikkelperspectief ook perspectief voor de luchtvaartsector op lange termijn. In vervolg op het Ontwikkelperspectief verscheen op 7 december 2023 de Uitvoeringsagenda NOVEX Schipholregio. Hierin staan de belangrijkste acties voor het Rijk en regionale partijen. De aard van de acties vraagt op dit moment niet om een aparte investeringsagenda.

Overeenstemming over ruimtelijke puzzel en ruimtelijk arrangement Rijk –provincie Utrecht.

Door de val van het kabinet Rutte IV en de demissionaire status van het kabinet is er een nieuwe situatie ontstaan. Het Rijk verschoof de deadline voor het aanleveren van de provinciale ruimtelijke voorstellen naar eind 2023. GS stelden de voorstellen op 12 december 2023 vast en verstuurden deze naar het Rijk.

Het Rijk verplaatste ook de planning van het opstellen van de ruimtelijke arrangementen tussen het Rijk en de provincies naar achteren in de tijd. Begin 2024 beginnen we hiermee. Het nieuwe kabinet sluit de ruimtelijke arrangementen dan per provincie af.

Ontwikkelperspectieven, uitvoeringsagenda's en Regionale Investeringsagenda's NOVEX-gebieden Het Groene Hart, verstedelijkingsgebied Utrecht-Amersfoort en gebied Foodvalley-Arnhem-Nijmegen.

In algemene zin ontstond vertraging in de NOVEX-gebieden mede door de val van het kabinet. Daardoor zijn niet alle producten afgerond en loopt dit door in 2024.

Vaststelling Handelingsperspectief buitengebied Regio Amersfoort.

De regiogemeenten stellen het Handelingsperspectief buitengebied Regio Amersfoort in het 1e kwartaal van 2024 vast.