Programma 1. Ruimtelijke ontwikkeling

1.3.2

Het provinciaal woningmarktbeleid ondersteunt beter de woningbouwopgave.

De conceptwet Versterking regie Volkshuisvesting ging in het voorjaar van 2023 in consultatie. Hierin staan onder andere regels over de bouw van woningen in betaalbare segmenten. We stelden een integrale reactie op. De reactie verwerkten we in de gezamenlijke reactie van het Interprovinciaal Overleg (IPO). Verder maakten we een begin met het opzetten van een nieuw beleidscluster wonen. Zodat we beter kunnen inspelen op onze veranderende rol op het gebied van volkshuisvesting, onder andere via het volkshuisvestingsprogramma en de huisvesting van aandachtsgroepen, bijvoorbeeld ouderen. En startten we met het opzetten van de monitoring rondom de Woondeals in samenwerking met het Rijk, gemeenten en corporaties. Hierbij is niet alleen het aantal opgeleverde woningen relevant, maar ook de informatie over betaalbaarheid.

Het afgelopen jaar zijn we volop in gesprek geweest met gemeenten en regio’s over de beleidsontwikkelingen en rijksnota’s via ambtelijke bijeenkomst. Verder hebben we voorbereidende werkzaamheden gedaan voor werksessies met gemeenten, corporaties en zorgorganisaties en een grote bestuurlijke bijeenkomst die begin 2024 hebben plaatsgevonden. We spraken over de op te stellen woonzorgvisies, rol van de provincie en regio-indeling met betrekking tot woningbouwopgave en verdeling aandachtsgroepen (inclusief ouderen). Zo bereidden we ons voor op de komende wet Versterking Regie Volkshuisvesting.

We hebben een kwartiermaker onze toekomstige rol laten onderzoeken. Het rapport gaf inzichten over hoe we onze rol kunnen nemen en hoe we die verder kunnen invullen bij het oppakken van de woonzorgvisie en de huisvesting van aandachtsgroepen. Verder deden we een aanbesteding voor een grootschalige woonzorgbehoefteanalyse voor aandachtsgroepen en ouderen in de provincie Utrecht. Samen met een advies over de processtappen om fair share/spreiding binnen de regio's in af te stemmen en een advies over monitoring van de aandachtsgroepen (inclusief ouderen). De resultaten worden aan het eind van het 1e kwartaal van 2024 opgeleverd. Tevens voerden we gesprekken met de regio’s en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Die gingen over het afsprakenkader rondom bouwafspraken voor ouderen in de woondeals.

Er is een voorstel ontwikkeld voor een instrument waarmee gemeenten en corporaties sociale koop bereikbaar kunnen maken.

Maart 2022 zijn Provinciale Staten geïnformeerd over mogelijke oplossingen voor middeninkomens bij het kopen van een woning. Daarna heeft het onderzoek enige tijd stilgelegen door een tekort aan ambtelijke capaciteit. Vanwege grote veranderingen op de woningmarkt (hypotheekrentestijging) zijn de aanbevelingen uit 2022 inmiddels achterhaald. Eind 2023 is gestart met een nieuw onderzoek.

Implementatie van het Convenant Duurzame Woningbouw.

Het planregistratiesysteem levert informatie over plancapaciteit aan voor Regionaal Programmeren.