Programma 1. Ruimtelijke ontwikkeling

1.1.1

De integrale aanpak van het provinciaal omgevingsbeleid is beter geborgd.

De Omgevingswet trad op 1 januari 2024 in werking. In 2023 bereidden we ons voor op de inwerkingtreding. Net als in de voorgaande jaren. Daarvoor namen we onder andere de Omgevingsvisie en Omgevingsverordening op in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Ze zijn daarmee zichtbaar in het landelijke Omgevingsloket: omgevingswet.overheid.nl. Ook kunnen nu via het Omgevingsloket onder andere vergunningaanvragen gedaan worden. Daarnaast gaven we het werken als 1 overheid verder vorm. Zowel binnen de provinciale organisatie als met regionale partners. Daarvoor maakten we werkprocessen en samenwerkingsafspraken. En daarmee oefenden we. Zo werkten we in 2023 al zoveel als mogelijk in de geest van de Omgevingswet.

In het afgelopen jaar bereidden Gedeputeerde Staten (GS) de 1e wijziging van de Omgevingsverordening voor. En legden die ter inzage voor. Ook namen GS een besluit over de 1e wijziging. Provinciale Staten hebben de Omgevingsverordening in het 1e kwartaal van 2024 vastgesteld. Dit is later dan voorgenomen. De planning was eigenlijk eind 2023. Dat komt doordat de inwerkingtreding van de Omgevingswet tijdens het proces is uitgesteld. En door de inwerktijd van nieuwe statenleden na de Provinciale Statenverkiezingen.

Daarnaast gaven we verder vorm aan het werken met omgevingswetprogramma’s. Dat deden we volgens de werkwijze die Provinciale Staten in 2022 vaststelden.

In 2023 startten we met de ontwikkeling van een (digitale) monitor Omgevingsbeleid. Deze leveren we naar verwachting in de 1e helft van 2024 op.

Hier presenteren we de stand van zaken op hoofdlijnen voor de jaarstukken 2023 op het niveau van het meerjarendoel. De beoogde resultaten worden later toegelicht.

De eerste wijziging van de Omgevingsverordening is vastgesteld.

Provinciale Staten hebben de wijziging in het 1e kwartaal van 2024 vastgesteld. Dit is later dan voorgenomen. Dat komt doordat de inwerkingtreding van de Omgevingswet tijdens het proces is uitgesteld. En door de inwerktijd van nieuwe statenleden na de Provinciale Statenverkiezingen.

De organisatie werkt met de instrumenten Omgevingsvisie, Omgevingsverordening en programma's.

n.v.t.

De organisatie werkt in de geest van de Omgevingswet: één overheid, werken vanuit vertrouwen, rekening houden met diverse belangen, samenwerken en afstemmen.

n.v.t.