Programma 1. Ruimtelijke ontwikkeling

1.1.2

Het provinciaal ruimtelijk beleid biedt meer ruimte aan regionale opgaven.

Regionaal programmeren wonen en werken
In 2022 startten we de 2e cyclus van Regionaal programmeren van wonen en werken. We stelden een ontwerp vast voor een Provinciaal Programma Wonen en Werken. Dat deden we op basis van het Kader dat Provinciale Staten vaststelden. Dat ontwerp legden we ter inzage. In juli 2023 stelden GS het Provinciaal Programma Wonen en Werken vast. Net als de bijbehorende planMER. Daarna troffen wij de voorbereidingen voor de start van de 3e cyclus.

Projectbesluiten
We werken onder de Wet Ruimtelijk Ordening met inpassingsplannen. Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet gaan we met het Projectbesluit werken. Dit instrument komt in de plaats van het Provinciaal Inpassingsplan. Voor energie-infrastructuur bereidden we nog een inpassingsplan voor de uitbreiding van het transformatorstation Breukelen-Kortrijk voor. Die legden we in ontwerp ter inzage. In 2023 zetten we ook de 1e stappen in de projectbesluitprocedure voor de RES’en (windenergie). GS en Provinciale Staten voerden een 1e startgesprek.
Voor de Rondweg-Oost Veenendaal zoeken we nog naar een oplossing voor de stikstofproblematiek. Dat willen we oplossen voordat we planologische procedures opstarten.

Tweede cyclus regionaal programmeren is afgerond

n.v.t.