Programma 1. Ruimtelijke ontwikkeling

1.1.7

Data en digitale toepassingen worden beter benut.

Wij hebben onze provinciale omgevingsvisie, omgevingsverordening en voorbereidingsbesluit aangeleverd aan de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Dat deden we conform de standaarden van de Omgevingswet. Ook leverden we alle formulieren voor vergunningverlening en meldingen die bij de omgevingsverordening horen aan aan het DSO. We voerden intensieve ketentesten uit (IKT) om de kwaliteit van het DSO te verbeteren. Daarnaast vernieuwden we de plannenviewer voor het bekijken van omgevingsvisie, omgevingsverordening en voorbereidingsbesluit, zodat we deze documenten ook in digitale vorm kunnen aanbieden aan de Staten.

We richtten de 'digital twin' (digitale tweeling) voor gezonde gebiedsontwikkeling in. En we pasten die toe bij de ondersteuning van gemeenten. De methodiek stelden we online beschikbaar.

We zetten een stap in het gestandaardiseerd en geautomatiseerd verwerken van data. Daarmee verbeteren we het datamanagement ten behoeve van visualisatie en presentatie van monitor Omgevingsbeleid.

Digitale onderdelen van omgevingswetbesluiten en uitvoeringsaspecten zijn onderdeel van onze processen en verbonden met het Omgevingsloket. De juridische werkingsgebieden van beleid (geografische duiding) zijn actueel en volgens landelijke eisen.

We hebben een digitale omgeving ingericht voor beleidsdata en visualisatie voor beleidsmonitoring voor onze omgevingsvisie.

Wij gebruiken toegankelijke toepassingen en delen deze om beleidsinformatie, ruimtelijke initiatieven en informatie over de leefomgeving te verbinden. We laten hiermee de impact zien bij de ruimtelijke ordeningsvraagstukken en transitieopgaven.