Programma 1. Ruimtelijke ontwikkeling

1.1.5

In een groeiende regio groeit groen evenwichtiger mee met rode ontwikkelingen.

Op 7 februari 2022 ondertekenden 39 partners het Groen Groeit Mee Pact. Daarna zetten de Pactpartners samen grote stappen om Groen Groeit Mee op de kaart te zetten. Daartoe ging een Kernteam onder leiding van de Provincie actief aan de slag met 4 overkoepelende thema’s. Namelijk Programmamanagement & Communicatie, Positionering en Prioritering, Groene Gebiedsontwikkeling en Bekostiging op Orde. Dat doet het Kernteam op basis van het Jaarplan 2023-2024. Zo stelden het team een catalogus op. Met daarin gesprekskaarten voor de verschillende deelgebieden in de provincie. Zo is Groen Groeit Mee nu onderdeel van de Contourennotitie Nota Ruimte (oktober 2023). En is dit als onderdeel van BOL en BO-MIRT verankerd in het NOVEX-ontwikkelperspectief Utrecht-Amersfoort. Daarnaast gaf het team de financiële strategie vorm. De ANWB is in 2023 als 40e partner toegetreden tot het Pact.

Hebben gemeenten uitleglocaties? Dan moeten zij groen evenwichtig laten meegroeien. Dat hebben we zo geregeld in de Omgevingsverordening. We stelden hiervoor de Handreiking Nieuwe Woongebieden op, die gemeenten moet helpen om deze opgave mee te nemen bij de ontwikkeling van uitleglocaties. We testen de Handreiking werkenderwijs.

Daarnaast definieerden we 4 voorbeeldgebieden. Daarin werken partijen met elkaar samen om de ambities van Groen Groeit Mee in combinatie met de verstedelijkingsopgave concreet te maken. Voor Kromme Rijn Linie Landschap leidde dit tot een bestuurlijk ondertekende samenwerkingsovereenkomst. In die samenwerking werken we samen het ontwikkelperspectief uit en definiëren we op korte termijn een aantal concrete deelprojecten. Voor Hollandsche IJssel verwachten we de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst begin 2024. In de Roode Haan werken we samen aan het plan van aanpak. Voor de Zuidelijke Eemvallei zoeken we actief naar concrete deelprojecten op basis van het vrijwel afgeronde plan van aanpak.

In het Coalitieakkoord is een reservering van € 10 miljoen opgenomen. Dat is bestemd voor de provinciale inleg om een Groenfonds mee op te richten. De contouren van dit fonds zijn vastgesteld. Naar verwachting kan het Groenfonds in het 4e kwartaal van 2024 operationeel zijn. Het fonds wordt opgezet als katalysator voor het verwerven van aanvullende middelen van andere (publieke en private) partijen. Daarnaast kan het fonds als (virtueel) loket fungeren. Om de verschillende aanverwante middelen van ons gericht te kunnen benutten, zoals subsidies.

In samenwerking met het Utrechts Programma Landelijk Gebied formuleerden we voorstellen voor een aantal maatregelpakketten voor de korte termijn. Inclusief het verzoek om bijdragen van het Rijk. Een deel hiervan geeft ook direct invulling aan de doelstellingen van Groen Groeit Mee. We verwachten dat het Rijk hierover in de 1e helft van 2024 een besluit neemt.

Het daadwerkelijke meerjarige financieringsritme is sterk gekoppeld aan de planning van de concrete projecten.

Met alle partners van het Groen Groeit Mee Pact vervolgafspraken maken over de uitrol en aanpak van de uitvoering voor de realisatie opgave.

Een Handreiking als nadere uitwerking van de omgevingsverordening (art 9.13) over de evenwichtige ontwikkeling tussen woningbouw en (recreatief) groen.

Een investeringsagenda als onderdeel van de lobby en financieringsstrategie die inzicht geeft in Rijksen EU-gelden.

De investeringsagenda geeft inzicht in de potentieel beschikbare middelen op Rijks- en EU-niveau. De kabinetsformatie kan op Rijksniveau leiden tot aanpassing hiervan.

Twee van de vier voorbeeldgebieden zijn gestart met de voorbereidingen van de uitvoering.

Voor 2 van de 4 voorbeeldgebieden zijn de Samenwerkingsovereenkomsten later ondertekend. De voorbeeldgebieden starten met plannen van aanpak en ontwikkelperspectieven.