Programma 1. Ruimtelijke ontwikkeling

1.3.3

Wijken zijn vitaler door een integrale aanpak van sociale en fysieke wijkvernieuwing.

De uitvoering van provinciale Vitale Wijken aanpak in de 4 aandachtswijken leidt tot concrete resultaten en geleerde lessen. Het gaat om deze aandachtswijken:

• Overvecht in Utrecht;
  • Batau in Nieuwegein;
  • Vollenhove in Zeist;
  • het Soesterkwartier in Amersfoort.

We zetten de financiële middelen uit de Regio Deal Vitale Wijken integraal in voor de verbetering van de brede welvaart in de wijken. Het gaat daarbij om projecten die de kwaliteit van de fysieke leefomgeving verbeteren en om projecten die de sociaaleconomische problemen aanpakken. We zetten extra in op actuele maatschappelijke ontwikkelingen. Zoals de inflatie- en koopkrachtcrisis en de zorgen rond bestaanszekerheid. In de wijken komen diverse sociale en fysieke vraagstukken samen. Die vragen om een samenhangende aanpak in de wijk. Deze aanpak is onder andere gericht op het verbeteren van:

• de fysieke leefomgeving;
  • sociale cohesie;
  • gezondheid;
  • onderwijs;
  • arbeidsparticipatie.

De ervaring en lessen die we opdoen met deze aanpak passen we in de hele provincie toe. We leren van elkaar wat werkt en maken onze regio zo toekomstbestendig.

Het kennis- en monitoringsprogramma levert bruikbare informatie op over effectieve interventies: de (uitkomst-, proces- en narratieve) indicatoren zijn vastgesteld en het participatieve deel van het monitoringsprogramma is versterkt.

Er is een (provinciebrede) community of practice voor de Vitale Wijken aanpak gericht op kennisdeling over de effectiviteit van interventies in de vier wijken. Dit wordt communicatief ondersteund.