Programma 1. Ruimtelijke ontwikkeling

1.2.1

Bij gebieds- en omgevingsgericht werken, zetten we in op het slim combineren van provinciale doelen, o.a. met behulp van vindingrijk aanpakken in ruimtelijke werkprocessen en effectieve samenwerking.

In 2023 leverde het Netwerk Omgevingsgericht Werken (NOW) een bijdrage aan het omgevings- en gebiedsgericht werken. Dat pakken we steeds breder in de organisatie op. We denken na over de doorontwikkeling van het NOW. Het NOW was actief in 15 projecten en gebieden, zoals Heuvelrug A(mersfoort) tot Z(eist), de Vinkeveense Plassen, de A12-zone en Rijnenburg. Samen met het programma Groen Groeit Mee organiseerden we een werkbezoek naar het Hollandsche IJsselgebied. En het NOW bracht een nieuwsbrief uit.

Inzet NOW in tenminste acht gebieden en projecten en een overzicht van door het NOW gesignaleerde aandachtspunten bij de uitvoering van het omgevingsbeleid van de provincie.

Twee informatieve bijeenkomsten voor Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten en het Centraal Management Team waarin de uitvoering van het Omgevingsbeleid centraal staat. In ieder geval één van deze twee bijeenkomsten is een excursie op locatie.

We organiseerden 1 werkbezoek op locatie, in het Hollandsche IJsselgebied. Een 2e bijeenkomst is niet gehouden. Dat kwam door een samenloop van volle bestuurlijke agenda's, door andere bijeenkomsten over vergelijkbare onderwerpen en personele wisselingen.