Overzicht overhead

10.2.4

Goede huisvesting en verduurzamen eigen vastgoed

Verduurzaming huisvesting

Voor de verduurzaming van het provinciaal vastgoed is in 2023 gewerkt aan een concept programmaplan. In dit plan staat onder andere de projectaanpak beschreven, een prognose van de planning en de mijlpalen. Het programmaplan wordt begin tweede kwartaal van 2024 opgeleverd.

In het concept programmaplan is gekozen om alleen een financiële prognose af te geven voor de ontwerpfase van de verduurzaming van het Provinciehuis. Daar is voor gekozen omdat de panden erg verschillend zijn van elkaar. Voor deze ontwerpfase is inmiddels een ingenieursbureau gecontracteerd. Daarmee werken we een technisch plan met verschillende verduurzamingscenario’s uit. Deze rapportage wordt eind tweede kwartaal 2024 verwacht.

De benodigde mensen en middelen zijn verwerkt in het programmaplan. Om het overige, in scope zijnde, vastgoed van de provincie binnen de planning te verduurzamen. Voor elk van de panden wordt in de eerste fase een technisch rapport opgesteld. Daarin staan technische oplossingen die voldoen aan de beleidsdoelstellingen van de provincie en de financiële gevolgen voor de uitvoering.

Vanaf heden tot de start van de verduurzaming wordt alleen noodzakelijk onderhoud uitgevoerd. Om te voorkomen dat we ‘groot’ onderhoud plegen aan panden waar we straks gaan verduurzamen. Zodat we de bedrijfscontinuïteit kunnen waarborgen.

Verduurzaming organisatie

In 2023 heeft de focus vooral gelegen op het inrichten van de organisatie. Om de opgave op te kunnen pakken. Daarvoor is inzichtelijk gemaakt welke verantwoordelijkheden bij welk team horen. En wat daarvoor nog mist aan capaciteit. Vervolgens zijn projectleiders voor het verduurzamen van het Provinciehuis en het woon-werkverkeer gevonden. Dit jaar zijn er dan ook grote stappen gezet:

• Het MVOI-beleid wordt steeds meer toegepas:
  • Er is een aanbesteding voor een technisch uitvoeringsplan uitgezet:
  • De Reiskostenregeling werknemers is geactualiseerd en verduurzaamd.

Ook is laaghangend fruit geplukt:

• Het beleid voor relatiegeschenken is verduurzaamd:
  • De wegwerp-koffiebeker is vervangen:
  • De steunpunten kunnen het afval nu gescheiden weggooien.