Overzicht overhead

10.1.4

Versterken van de inkoopfunctie en organiseren van centraal contractmanagement

Versterken van de inkoopfunctie
Het nieuwe kaderstellend document: Werkwijze van inkoop- en aanbestedingsproces is in 2023 vastgesteld door de directie. Dat document is flankerend aan het Inkoop- en aanbestedingsbeleid provincie Utrecht 2022. Dit document geeft meer praktische handvatten bij het provinciaal inkoopbeleid. De Tenderboard heeft bij verschillende grote aanbestedingen aanwijzingen en tips gegeven. Het gaat om tips om tot betere resultaten in aanbestedingen en contractuitvoering te komen.

Er hebben gesprekken plaatsgevonden met verschillende teams en betrokkenen van diverse opgaven die een directe relatie hebben met de verschillende MVOI-thema's. Dat gebeurde in navolging op het nieuwe inkoopbeleid en het ondertekende Manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI). Dit dient, waar mogelijk, tot een meer integrale benadering van de verschillende thema’s bij aanbestedingen te leiden. Zodat deze elkaar kunnen versterken. De beschikbare inkoop informatieformats- en systemen zijn nagelopen. En daarmee eenvoudiger en toegankelijker gemaakt voor gebruikers en marktpartijen.

Centraal contractmanagement
Verschillende projecten om de contractmanagementfunctie bij ons verder te professionaliseren zijn uitgevoerd, dan wel de voorbereiding daarop. Zo is bijvoorbeeld beter inzichtelijk gemaakt welke bijzondere uitvoeringsvoorwaarden van toepassing zijn op de grotere overeenkomsten. Ook is een eerste inventarisatie uitgevoerd over de toepassing van MVOI-criteria binnen de grotere aanbestedingen en overeenkomsten. Deze informatie is voor de organisatie inzichtelijk gemaakt in een nieuw dashboard. Daarnaast volgt een inrichting van een database van toegepaste en in de toekomst mogelijk opnieuw toe te passen MVOI-criteria. De betrokkenheid bij het nieuwe ERP-systeem heeft meer tijd gekost dan vooraf gedacht. Het onderzoek naar- en het implementeren van een nieuw contractmanagementsysteem is daardoor in tijd opgeschoven.