Overzicht overhead

10.2.3

Versterken en versnellen digitalisering bedrijfsprocessen

In 2023 zijn programma’s in het kader van de digitale transformatie afgerond. En overgedragen aan de lijnorganisatie. Er is gekozen voor een indeling die gericht is op het proces van voortbrenging van IV-producten en -diensten. Om zo het gehele werkgebied van informatievoorziening (IV) overzichtelijk te organiseren en te hanteren.

Governance
Voor het besturen van de IV-keten is een drietal gremia actief met elk een eigen taakveld, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Het betreft:

• IV-Raad (Richten)

Namens de directie verantwoordelijk voor het vaststellen van het IV-beleid van de provincie: de IV-ambitie, kaders en strategische inhoud.

• Portfolioboard (Inrichten)

Het portfolioboard is verantwoordelijk voor het bepalen van de investeringsstrategie en het beheren van de projectenportefeuille van de organisatie. Ook zorgen zij ervoor dat deze in lijn is met de strategische doelstellingen en kaders van de organisatie.

• Het voortbrengingsoverleg (Verrichten)

Langs het proces en overleg van de voortbrenging worden de wijzigingen van de IV vormgegeven en uitgevoerd.

In het coalitieakkoord 2023-2027 is een aantal punten opgenomen bij digitalisering en datagedreven die bijdragen aan versterking van ons digitale vermogen. Zo is de Datastrategie van de provincie eind 2023, begin 2024 uitgewerkt. Die is in de loop van 2024 rijp voor besluitvorming.